Employer branding för industriföretag

Anna Dyhre är expert, engagerad föreläsare och utbildare inom employer branding. IDC har länge haft ett samarbete med Anna som föreläsare i Kompetensnavets programserie. Vi har intervjuat Anna för att höra hur ett industriföretag ska tänka kring rekrytering och i sitt arbete med att bli en attraktiv arbetsgivare.

Hur blir man en attraktiv arbetsplats enligt dig?

Man kan aldrig bli attraktiv på utsidan om man inte är attraktiv på insidan. Fundera på vad det är som gör att medarbetarna går till jobbet på morgonen, vad är det som motiverar dem? Vad är vårt löfte, varför ska man jobba hos oss? Har man svar på dessa frågor har man kommit en god bit på vägen.

Anna Dyhre.

Vad är det vanligaste felet man gör vid en rekrytering?

Det vanligaste misstaget man gör är att inte ha tittat igenom sin kravspecifikation, vem är det vi ska rekrytera och varför? Ofta ersätter man någon som slutat med en liknande tjänst. Man funderar aldrig igenom hur verksamheten skulle kunna utvecklas eller också börjar man försent med rekryteringsprocessen. Det är ett långsiktigt arbete som krävs för att bli en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt att se till sina affärsmål, vart vi är idag och vart vi vill nå. En väg att gå i sin rekrytering kan vara att anställa på timme, ta in en konsult eller omplacera internt för att medarbetarna ska kunna utvecklas. Har man möjlighet så är det bättre att nyanställa fler personer så att inte en enskild får representera en hel målgrupp.

Hur kan man jobba med jämställdhet vid rekrytering?

Först behöver man fråga sig varför man vill jobba med jämställdhet, så det inte bara blir för att det verkar bra. Många gånger har det visat sig att företag som jobbar med jämställdhet är mer produktiva. Men man ska tänka på att det inte bara är att plocka in en kvinna och tro att det är jämställdhet. Det handlar mer om att rekrytera efter kompetens och att få en mix av olika människor med blandade åldrar, kön och bakgrund.

Framtidens medarbetare vill jobba på ett ställe där de kan bli en del av ett större sammanhang – varför ska jag jobba här, vad blir min roll och vad kommer den betyda för det här företagets utveckling?

Anna Dyhre om framtidens medarbetare.

Hur lockar man den nya generationens arbetstagare?

Framtidens medarbetare vill ofta jobba på ett ställe som vill framåt, som har en vision och vågar tänka nytt, samtidigt som de vill veta vad de kan bidra med som anställd. De vill vara en del av ett större sammanhang – varför ska jag jobba här, vad blir min roll och vad kommer den betyda för det här företagets utveckling? Som arbetsgivare behöver du kunna rannsaka dig själv för att få en bild av över hur andra ser på företaget. Först då kan man få fram saker som man kanske aldrig skulle tänkt på annars och som är viktiga för att vidareutvecklas.

Att jobba med employer branding ska vara lika långsiktigt som att jobba med sin affärsstrategi.

Hur ska ett företag i industribranschen tänka vid rekrytering?

Det finns alltid några goda exempel att titta på, lär av dessa och lär av varandra! Det är ofta mer spännande att titta på hur någon man kanske känner gjort, för att få känslan ”kan du så kan jag”. Ett annat tips kan vara att samverka och starta till exempel ett kvinnligt nätverk mellan bolagen. För att hjälpa och stötta varandra om man till exempel är ensam kvinna på företaget. Det gäller även att våga prova, att börja någonstans. För en del kan det vara så att man på grund av kompetensbrist tagit emot till exempel nyanlända. Men att det sedan visat sig vara ett lyckokast. Ofta har de en otrolig kompetens plus språkkunskaper som kommer företaget till fördel.

Läs även Arbetsförmedlingens intervju med Anna

Anna du kommer till Produktionstekniska Dagen den 17 maj, vad kommer du prata om då?

PT Nätverk har ju tagit fram väldigt spännande dokument över hur man tror framtiden, 2030, kommer se ut och även jag kommer inrikta min föreläsning på framtida kompetenser. Hur ser arbetsgivaren ut och vilken kompetens behövs? Det ska bli otroligt spännande att få se miljön på ASSAR och den arena som byggts upp här. Men även höra alla andra föreläsningar och hur tankarna går kring hållbarhetsarbete. Det är ju en väldigt viktig fråga idag som kräver ett annat sätt att tänka och även en annan typ av kompetens. Hållbarhetsarbete kommer vara en stor konkurrensfördel, både nu och i framtiden.

Läs om PT Dagen

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

Tips från IDC

IDC tipsar: Ansök om automationscheck

Är ni ett litet eller medelstort tillverkande företag som vill utveckla er tillverkning mot högre grad av automatisering eller robotisering…

20 maj, 2022 — Lästid 1 min

Projekt

Vad innebär cirkulär ekonomi för dig?

Satsningen Kickstart cirkulär ekonomi erbjuder företag möjligheten att utforska vad cirkulär ekonomi för en hållbar omställning innebär i den egna…

22 september, 2022 — Lästid 2 min

Information | Samverkan

Smarta AR-glasögon ger en mer flexibel produktion

Teknikutvecklingen går fort framåt, men våra förväntningar på den går framåt ännu snabbare. Inom industrin är det extra tydligt, d…

13 september, 2022 — Lästid 3 min

Delägare | Projekt

Affärsmodellsarbete stöttar Kramers cirkulära utveckling

Mitt ute på landsbygden strax utanför Töreboda ligger Kramers Mekaniska Verkstad AB. Här finns en nyfikenhet på omvärlden, ett brinnande…

30 augusti, 2022 — Lästid 7 min