Välkommen tillbaka Lisa!

Nu är Lisa Stridh, kommunikations- och marknadsansvarig på IDC, tillbaka efter sin föräldraledighet och ser fram emot det kommunikationsarbete som väntar.

Här berättar Lisa om vad som ligger närmast i tiden gällande IDCs kommunikation och vilka förväntningarna är på lite längre sikt.

Hur är det att vara tillbaka?

Det känns väldigt bra, jag ser fram emot att fortsätta utveckla IDCs kommunikation! Vi har gjort en verklig resa de senaste åren när det kommer till kommunikationsarbetet. När jag började jobba här 2016 startade vårt värdegrundsarbete och även utvecklingen av vår kommunikation. Vi tog fram en ny logotyp, en ny grafisk profil och ett helt nytt sätt att kommunicera. Vår hemsida har sedan dess blivit den viktigaste kommunikationsplattformen för oss och vi jobbar hela tiden med att fylla den med relevant innehåll för våra delägarföretag, medarbetare och andra intressenter. Nu är nästa steg att analysera resultatet av resan så här långt, för att sedan ta vår kommunikation till nästa nivå.

Vad är på gång just nu?

För tredje året i rad ligger IDCs kommunikationsundersökning just nu ute. I den får våra delägarföretag påverka och delge oss sina tankar och idéer. De svar vi får in gör att vi kan jobba strategiskt i de riktningar som efterfrågas.

Historiskt sett har vi fått riktigt bra material att jobba med utifrån undersökningen. Därför är det särskilt roligt att komma tillbaka till jobbet i samband med att svaren kommer in. Våra delägarföretag är bra på att säga vad de tycker och det gör ju verkligen skillnad. Exempel på effekten av tidigare undersökningar är vårt HR Nätverk, Fokusträffar med tema ledarskap & medarbetarskap och Temadagar inom bland annat sociala media.

Vår verksamhet bygger på våra delägarföretags behov, så deras åsikter om vår kommunikation är självklart av stor betydelse.

Vad händer i höst?

Vi jobbar för fullt med planeringen av höstens event och aktiviteter i form av Fokusträffar, Temadagar och utbildningar. Vi har mycket spännande på gång och vår marknadsgrupp håller på att ta fram en plan att kommunicera ut innan sommaren. Vi måste vara rädda om människors tid. Att ha bra framförhållning och skapa event som svarar på uttryckta behov underlättar för människorna i våra delägarföretag.

Hur kommer arbetet med kommunikation se ut på IDC?

Anna German som vikarierat som kommunikatör det senaste året kommer att jobba kvar här även efter min föräldraledighet. Det känns verkligen roligt att få fortsätta jobba tillsammans med Anna och det kommer ge bra effekt på IDCs kommunikationsarbete.

Det händer mycket på IDC just nu, vi driver ett tiotal spännande projekt och rekryterar på flera håll i verksamheten. Att ta steget till att bli två som jobbar med kommunikation känns både naturligt och nödvändigt.

Tillsammans kommer vi kunna nå ut ännu mer och bättre till våra delägarföretag genom att fortsätta skapa relevant innehåll till våra digitala kanaler. I vårt arbete på IDC ser vi till exempel de fantastiska utvecklingsresor många av våra delägarföretag gör. Det är berättelser vi vill lyfta och kommunicera ut för att fler ska se nyttan i att jobba med hållbar utveckling. Att vi blir två möjliggör också ett ökat fokus på de strategiska delarna av vårt kommunikationsarbete.

Lisa Stridh

Elin Overgaard, adminstratör på IDC och Lisa Stridh diskuterar IDCs folder som nu ska uppdateras.

Hur ser kommunikationen ut i projekten?

Behovet av kommunikation kring våra projekt och insatser ökar hela tiden. Det är viktigt att vi belyser möjligheterna i projekten för delägarföretagen. Vår verksamhet finansieras till största delen av offentliga medel från olika finansiärer och vårt utvecklingsarbete ger effekt på både den enskilda delägaren och på regionen i stort. Därmed är det viktigt att vi håller en löpande kommunikation kring vad vi gör och berättar om vad våra insatser leder till.

Finns något mer du kommer fokusera på under året?

I och med att vi växer som organisation just nu, vi anställer fem nya medarbetare bara under första halvan av det här året, så ökar också behovet av ett genomtänkt och väl fungerande internt kommunikationssystem. Vi kommer att jobba för ett öppet kommunikationsklimat som skapar tillit och sträva efter att hela tiden bli en allt mer kommunikativ organisation. Det blir en av de delar jag kommer att fokusera mer på under året.

Hur tror du att IDCs kommunikation kan se ut om fem år?

Utvecklingen av vår kommunikation kommer att präglas av hållbarhet och digitalisering. Om fem år behöver vi ha lösningar på plats som tillgängliggör event och utbildningar på ett bättre sätt än idag. Det är långsiktigt hållbart inte bara utifrån ett miljöperspektiv (färre resor) utan även ur ett tidsperspektiv. Att kunna ta del av och ta till sig exempelvis ett seminarium digitalt frigör tid och förenklar vilket leder till en ökad social hållbarhet. Självklart kommer det personliga mötet fortfarande spela stor roll men kompletterar vi det med digitala lösningar blir det än mer tillgängligt för människorna i våra delägarföretag.

Vad mer?

Om fem år bör vi även ha kommit en bra bit i att digitalisera vårt totala erbjudande gentemot våra delägarföretag. Våra unika metoder, verktyg, medarbetare och samlad kompetens utgör sammantaget fina möjligheter och stor nytta för våra delägarföretag. Här finns all anledning att jobba med att digitalisera, tillgängliggöra och sprida nyttan till Skaraborgs tillverkande industri. Det är ju för de företagen, de små och medelstora tillverkningsindustrierna vi finns till, så det är av yttersta vikt att så många som möjligt av dem får ta del av det vi har att erbjuda.

Varmt välkommen tillbaka Lisa!

Vill du veta mer?

Hör av dig till Lisa om du vill veta mer om något som rör vår marknadsföring och kommunikation.

Här kan du läsa mer om kommunikationsundersökningen 2018

Här kan du läsa mer om IDCs grafiska profil

Kommunikation och marknadsansvarig

0500-50 25 02

Lisa Stridh

Kommunikation och marknadsansvarig

Jag började jobba på IDC i oktober 2016. Då startade vi en verklig resa när det gäller vår kommunikation. Vi tog fram en ny grafisk profil, en ny hemsida och ett helt nytt sätt att kommunicera. Jag jobbar som kommunikationsansvarig och ledde arbetet, men det var verkligen ett jobb vi gjorde tillsammans – något av det roligaste jag gjort jobbmässigt. Nu jobbar vi med att driva kommunikationen i dessa kanaler och jag jobbar även med att planera event och driva vår Marknadsgrupp.

Jag har alltid drivit utveckling där jag jobbat, som kommunikationsansvarig på företag inom näringslivet. Och att då komma till IDC var en riktig fullträff! Här jobbar vi med utveckling bokstavligt talat varje dag, på alla nivåer och inom alla områden. Vi gör det dessutom tillsammans, vilket är otroligt lärorikt och roligt.

På min personliga bild har jag med en kortlek, den har flera betydelser. Dels var mitt första jobb efter min universitetsexamen på ett företag som jobbade med att producera kortlekar med foton i. Där var jag ensam anställd och hade alla roller och lärde mig massor. Dels tycker jag mycket om att spela kort och även att lyssna på Lars Winnerbäck som inte sällan sjunger om ”Hjärter dam” som jag frontat på bilden.

När jag inte jobbar är det familjen som gäller!

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 02

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

Medarbetare | Tips från IDC

Christians tips om (sam)arbete på distans

Fler och fler jobbar hemifrån i och med den senaste tidens utveckling med det nya Coronaviruset. Det är en förändring…

24 mars, 2020 — Lästid 8 min

Medarbetare

Välkommen till IDC Oskar Jonzon

I november 2019 började Oskar Jonzon jobba hos oss på IDC som industriell utvecklare med fokus på hållbar produktionseffektivisering. Vi…

20 februari, 2020 — Lästid 5 min

Information | Medarbetare

Så kan din kommun jobba mer cirkulärt

Det senaste numret av tidningen ”Kommunal ekonomi” har tema cirkulär ekonomi och reder ut många av begreppen inom cirkulär ekonomi…

2 april, 2020 — Lästid 6 min

Medarbetare | Projekt

Thomas berättar om sin resa med IDC

Thomas Nilsson har varit VD för IDC sedan starten 2007. Det var ett känslosamt månadsmöte när han berättade att det…

3 april, 2020 — Lästid 18 min