I början av februari medverkade Leif Pehrsson, VD för IDC West Sweden AB och Mats Jägstam, VD Science Park Skövde i en podd med omEV – om eldrivna vägfordon. Här berättar de om Skövde och produktionen av elektriska drivlinor.
Historien om hur Skövde började tillverka motorer går tillbaka ända till 1868.
Det började med marinmotorer
1868 startade John G Grönwall ett gjuteri och mekanisk verkstad där det tillverkades järnspisar, kaminer och gjutjärnspannor. 1907 fick ingenjörsfirma Fritz Egnell uppdraget att konstruera en marinmotor – före de stora biltillverkarna, berättar Leif Pehrsson.
— Det var där och då, 1907, det började vilket var en viktig händelse och något som många här i trakten är väldigt stolta över. Tio år efter att man började tillverka marinmotorer gick verksamheten helt över till att bara göra motorer. Bara något år efter det bytte man namn till Pentaverken som fortsatte att utveckla och leverera motorer. 1926 planerade man för biltillverkning i Göteborg och behövde då motorer. Skövde fångade upp frågan och 1927 startade en ny epok med bilmotortillverkning, säger Leif Pehrsson.
På ASSAR byggs förmågan att skapa serieproduktion
På ASSAR Industrial Innovation Arena har ett testlaboratoriet byggts upp inom ramen för projektet Nästa generations drivlineproduktion. Här är tanken att det ska ske utveckling av den produktionsprocesser som krävs för att producera bland annat elmotorer.
— Tack vare att vi blivit beviljade medel från VGR kan vi nu investera i och bygga vidare på labbmiljön för att få en relativt komplett produktionsprocess av elmaskiner. Det attraherar ju en mängd intressenter och företag inom hela den försörjningskedja som krävs för att åstadkomma en transformation. Här byggs en jätteviktig förmåga att skapa en serieproduktion, säger Leif Pehrsson.
Bygger ett nationellt lärande
Genom labbet säkrar vi också det livslånga lärandet, den training som behövs för att snabbt kunna implementera den teknologi som utvecklas här och som behövs för en transformation, säger Mats Jägstam. Samtidigt sker en spridning till andra områden, inte bara inom fordonsindustrin. Genom att vi kopplar ihop flera noder i Sverige bygger vi ett nationellt lärande kring elektromobilitet, tillägger Leif Pehrsson.
Vad är det Skövde kan inom produktionsteknik som är relevant för produktion av elektriska drivlinor?
— En stor del av processerna kring elmotortillverkning handlar om att bearbeta metall, vilket företagen runt om är jättekunniga inom. Att montera olika ingående delar är också väldigt likt andra monteringsprocesser, har man den kunskapen är det lättare att överföra den till dessa nya processer som vi nu kommer utveckla på ASSAR, avslutar Leif Pehrsson.
Läs om projektet Nästa generations drivlineproduktion
IDC West Sweden AB är ett regionalt utvecklingsbolag som arbetar för att stärka konkurrenskraften för Skaraborgs tillverkningsindustri för en hållbar framtida industri. Bolaget har 26 medarbetare och ägs av ca 160 små och medelstora industriföretag. Bolaget drivs utan eget vinstintresse – all eventuell vinst återinvesteras i verksamheten. Insatserna bygger på hjälp till självhjälp med finansiering från bland andra Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Skövde Kommun, Tillväxtverket och Vinnova.
ASSAR Industrial Innovation Arena i Skövde är en mötesplats där utbildning, innovation och forskning ger nya lösningar för industrin. Initiativtagare är Science Park Skövde AB, Högskolan i Skövde, IDC West Sweden AB, Volvo Car Corporation och Volvokoncernen. ASSAR är en del av innovationsmiljön Science Park Skövde.’
Om fordonsindustrins transformation. Fordonsindustrin står mitt i ett teknikskifte mot elektriska drivlinor. En av de största utmaningarna för att förbli konkurrenskraftig i det snabba teknikskiftet är att kostnadseffektivt kunna ställa om befintlig produktion till tillverkning av nya drivlinor. IDC är involverade i flera initiativ som driver utvecklingen av fordonsindustrins transformation, du kan läsa mer genom att följa taggen. #fordonsindustrins transformation.