En del samtal behöver lite extra förberedelse och mod att genomföra. Under en träff med nätverket för HR ledarskap & medarbetarskap var TRR på besök och lämnade flera tips kring hur du kan förbereda dig och vad du kan tänka på inför till exempel en uppsägning.
Christina Medin och Catharina Johansson från TRR berättade inledningsvis helt kort vad de stöttar med. De jobbar inte bara med uppsägningar utan stöttar även de som till exempel ska starta företag, de ger ekonomiskt stöd och matchar företag med rätt kompetens. De är bland annat med i projektet Kompetens+.
Att avsluta anställning
Både att lämna och ta emot besked om att en anställning ska avslutas är ofta tufft. En uppsägning är en påtvingad förändring då någon annan har tagit initiativet. Den som får beskedet kan känna att den saknar kontrollen, beslutet är ju inte ens eget. Christina och Catharina visade förändringskurvan med olika stadier du går igenom efter en uppsägning. Från att ha mått bra till chock. Vidare till förnekelse, ilska och sedan till passiv acceptans och slutligen att se nya möjligheter. De olika stadier vi går igenom är helt naturliga och tar olika lång tid för olika personer. Viktigt att tänk på är att den som blir uppsagd behöver någon som tar sig tid att lyssna.
Förberedelse inför det det lite svårare samtalet
Inför att du ska hålla ett samtal är viktigt att du förbereder dig. Avsätt ordentligt med tid för samtalet och ordna så ni kan sitta avskilt. Här följer tre steg att gå igenom innan samtalet;
- TYDLIGHET. Formulera ditt budskap tydligt. Det ska vara direkt, rakt och sakligt.
- FOKUSERA. Försök att hålla hela samtalet på temat, det underlättar för medarbetare att ta in det som sägs. Lyssna aktivt, håll ögonkontakt och tillåt medarbetaren att visa känslor.
- INVOLVERA. Bjud gärna in till frågor och involvera medarbetaren i diskussion. Bemöt personer med öppna frågor så som ”hur skulle du vilja”?
När du avslutar samtalet kan du be medarbetaren sammanfatta det för att få som ett kvitto på att budskapet gått fram. Föreslå redan nu att ni avsätter tid för samtal nummer två. Då finns utrymme för medarbetaren att styra samtalet och du kan fokusera på att lyssna in personen.
Tips från HR nätverket
Nätverket för HR ledarskap & medarbetarskap har egen erfarenhet av att hålla det modiga samtalet. Några av de tips som kom upp under träffen var att vara väl förberedd. Tala inte om innan vad samtalet handlar om. Försök att inte skämta utan håll dig till ämnet och boka in uppföljande samtal. Ta inte ett jobbigt samtal en fredag, att gå hem och inte ha möjlighet att ställa frågor kan göra processen än jobbigare för medarbetaren.
Om du inte vad du ska säga, var ärlig och säg just det – jag vet inte vad jag ska säga just nu. Under samtalet kan det vara bra att både HR-ansvarig och närmsta chef är med, det underlättar för att kunna besvara alla frågor. Erbjud även medarbetaren att ha någon med sig.
Hur motiverar du de som är kvar?
Efter en uppsägning kan frågor och osäkerhet finns hos de som är kvar. Säkerställ så de har förstått varför deras kollegor blivit uppsagda. Möt deras frågor och svara så ingående det är möjligt. Känn av stämningen – finns en tro på företagets framtid och goda vilja? Vill medarbetarna fortsätta var en del av företaget?
Läs om uppsägningssamtal i TRRs omställningsguide
Här hittar du mer information om hur TRR stöttar i omställnings- och arbetslivsfrågor
Nätverket för HR – ledarskap och medarbetarskap
Det här nätverket drivs genom projektet Catalyst och är till för dig som vill hitta inspiration och få erfarenhetsutbyte inom HR-frågor. Träffar arrangeras fem gånger per år där du får möjlighet att lyssna på externa experter, men även samtala, dela erfarenhet och nätverka med andra företag. Träffarna speglar deltagarnas behov.
Våra nätverk är ett naturligt sätt för oss att klustra och skapa engagemang i syfte att långsiktigt stärka våra delägarföretag och tillgodose deras behov. Vi jobbar för samverkan i allt vi gör.