Vad är en attraktiv arbetsplats och hur lyckas man attrahera ny arbetskraft under hård konkurrens? Under en energifylld Fokusträff inspirerade Anna Dyhre med knivskarpa infallsvinklar och humoristiskt fångade exempel från verkligheten.
Det var första gången sedan pandemin började som vi kunde mingla, knyta nya kontakter och prata över en kopp kaffe i pausen på ASSAR. Att det var längesedan sist märktes då energin var hög och stämningen uppsluppen.
Bryt invanda mönster
Anna inledde med att ställa frågan ”vad gör du som är nytt sedan Covid började? Det visar sig att många av oss har provat nya saker och hittat nya rutiner under Covid. Med frågan ville Anna visa på hur positivt det är våga testa nytt.
— Städa bort ”jante” och börja en ny utvecklingsresa. Då händer saker som vi inte trodde kunde hända. Uppmuntra medarbetarna att tänka nytt, för när vi bryter invanda mönster väcks kreativiteten och vi skapar utveckling, sa Anna Dyhre.
Den fjärde industriella revolutionen skapar konkurrenskraft i Skaraborg
Med den fjärde industriella revolutionen har scenen för en attraktiv arbetsgivare förändrats. Genom digitalisering kan vi skapa en mer effektiv och hållbar industri. Automation och robotisering ställer nya krav på både kompetens och arbetsgivare för att hänga med i utvecklingen. Det kan upplevas tuffare att driva företag men samtidigt spännande.
— I industritäta Skaraborg har vi fantastiska möjligheter att skapa konkurrenskraft genom den fjärde industriella revolutionen, med närhet till både forskning och stöttning inom industriell utveckling, menade Anna Dyhre.
Exempel på hur man attraherar kompetens
I dagens samhälle har vi i snitt 17 olika arbetsgivare under ett arbetsliv och så mycket som 67% säger sig vilja ha ett nytt jobb, var statistik som Anna visade. Men hur attraherar man ny kompetens, eller får befintlig att stanna kvar? Flera exempel från deltagarna nämndes, till exempel ska Götene kommun arrangera en industrinatt den 24 mars där flera av kommunen industrier öppnar sina dörrar för allmänheten. Syftet är att skapa stolthet hos de anställda att få visa sin arbetsplats och skapa nyfikenhet och intresse hos de som besöker företagen.
Anställ rätt person istället för rätt kompetens
Tips på saker att tänka på för att vara attraktiv är att hålla rent och snyggt, kunna erbjuda omklädning och toaletter för dam och herr. Fundera även över vad du kan erbjuda på arbetet som du inte har hemma? Vad är din arbetsplats lägereld? Vad är det alla vill samlas runt och som ger energi, glädje och kreativitet? Anna Dyhre fortsatte prata om hur man attraherar och behåller rätt kompetens.
— Alla branscher ser ut att ha kompetensbrist, varför är det så? I stället för att leta efter rätt kompetens ska man tänka på att leta efter rätt person. Som ledare är det viktigt att du lär känna dina medarbetare. Vi är alla olika och det som är viktigt för en är inte alls lika viktigt för en annan. Ju mer du kan individanpassa din arbetsplats, ju fler attraherar du, sa Anna Dyhre.
Vill jobba för ett högre syfte
Vid en rekrytering kan du även fundera över vilka alternativa anställningsformer det finns. Kanske finns möjlighet att hyra personal, eller erbjuda en projektanställning, eller en anställning som frilans? För att attrahera befintlig personal är det viktigt att vara tydlig med vart företaget är på väg. Involvera medarbetarna i arbetet mot att ta er till målet och våga utmana för att skapa engagemang. I dag vill de flesta anställda jobba för ett högre syfte, det kan till exempel vara mot Agenda 2030. Fundera över vad ditt företag jobbar med, tryck på det i din kommunikation och försök skapa engagemang hos dina medarbetar. Det attraherar även ny kompetens.
Kommunicera för att inkludera
Nästa ämne som Anna tog upp var hur företag jobbar med sin kommunikation. Det är ganska vanligt är att ordna träffar och möten med personalen, eller att skicka informationsbrev. Något att fundera på om man vill attrahera den yngre generationen är att se över kommunikationen i företaget, då de yngre är vana att kommunicera på ett sätt vi äldre kanske inte är så vana vid. Anna tipsade om att filma det du vill berätta – det ger en mer personlig och transparent känsla och inkluderar enklare till exempel sjukskrivna eller föräldralediga
Hemsida viktig för både kunder och rekrytering
Din arbetsplats är ditt ansikte utåt, och så även din hemsida. Hur kommunicerar du på hemsidan? Riktar du dig till exempel bara till dina kunder? När du söker jobb är hemsidan ofta det första du tittar på och där måste finnas en flik för ”jobba hos oss”. Anna Dyhre lyfte ett gott exempel bland ett av våra delägarföretag – Odenfönster i Falköping som tillverkar måttbeställda fönster och fönsterdörrar. De har sedan länge ett samarbete med IDC och har bland annat deltagit i projektet Kompetensnavet, Digiresan och nu Catalyst. Under Fokusträffen visade Anna Dyhre deras kontaktsida med små filmer på projektledargruppen.
Odenfönster har utvecklat sin hemsida
Carina Gabrielsson är VD för Odenfönster och berättar för IDC att när de köpte bolaget, 2018, var det en del av de första förändringarna att just utveckla hemsidan i syfte att attrahera kunder och framtida potentiella medarbetare.
— Vi har utvecklat hemsidan tillsammans med en byrå som hjälpt oss att bygga upp den för att visa besökarna hur vi arbetar, att vi är serviceinriktade och har snabba beslutsvägar. Syftet är att besökarna ska känna trygghet och stabilitet med oss. En viktig del av detta är att vi ändrade säljarnas titel till projektledare. Det är de som är första ansiktet ut mot kunden och vid en kontakt följer samma projektledare kunden genom hela säljprocessen, för att skapa trygghet hos kunden. Det är projektledarna som syns i våra filmer på hemsidan. Andra viktiga delar som bör finnas på en hemsida är mycket bilder och även filmer som visar hela verksamheten för att skapa intresse för företaget. En sida för ”jobba hos oss” är ett måste där intresserade kan gå in och hitta lediga tjänster eller lämna en spontanansökan, det ska vara lätt att hitta rätt information och kontakta oss
Fler bilder från Fokusträffen
IDC och projektet Catalyst
IDC West Sweden AB arrangerar regelbundet Fokusträffar inom ledarskap och medarbetarskap samt driver nätverket för HR – ledarskap och medarbetarskap, inom ramen för projektet Catalyst – För smart och hållbar produktion. Catalyst är projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.