Tre tydliga trender just nu - kollaborativ automation och gränslös marknadsföring

I samverkan med Kairos Future kommer vi på IDC löpande erbjuda omvärldsspaningar med fokus på trender som påverkar svensk industri.

1. MÄNNISKA + MASKIN = SANT

”Kollaborativ automation”, samarbete mellan en skicklig människa och en väl utvecklad artificiell intelligens.

  • Det pratas mycket om AI och databaserade lösningar inom industriella tillämpningar, men artificiell intelligens är inte kraftfull nog att kunna arbeta på egen hand, och för många tillämpningar är sådan ”sann” AI ännu avlägsen. Däremot kan AI vara ett kraftfullt verktyg för att hjälpa människor i deras arbete – och alltfler aktörer talar nu om vikten av ”kollaborativ automation”, alltså samarbetet mellan en skicklig människa och en väl utvecklad artificiell intelligens.
  • Resultatet blir på sikt att kompetens i att kunna jobba tillsammans med ”digitala kollegor” (i själva verket oftast bara väldigt avancerade program och processer) blir viktigare för industrin, och att det finns goda möjligheter att maximera lönsamheten hos enskilda skickliga anställda.
Autodesks Project Dreamcatcher

Autodesks Project Dreamcatcher låter en människa sätta vissa parametrar för en CAD-design, och låter därefter det neurala nätverket spotta ut förslag. Designern kan sedan välja mellan olika utformningar för att manuellt hitta något som bäst passar behoven och fungerar tillsammans med andra komponenter – en maskins förmåga att jobba snabbt och iterativt kombinerat med en duktig designers fingertoppskänsla och urvalsförmåga.Läs mer här

AI fixar Kones hissar och rulltrappor

Finska Kone som tillverkar rulltrappor och hissar använder AI i sina produkter för att kommunicera med teknikerna som underhåller dem. Det möjliggör AI som kan varna för eventuella fel och risker – data analyseras centralt i molnet men kommuniceras transparent med en mänsklig tekniker.
Läs mer här

Rotorblad granskas med bildigenkänning

Defekter i rotorbladen på vindkraftverk kan orsaka dyra stopp och rotorbladen måste därför noggrant inspekteras. Med hjälp av en AI-lösning på Siemens Gamesa i Danmark har det blivit möjligt att göra den övergripande undersökningen fyra gånger så snabbt, då bildigenkänning kan användas på hela rotorbladet. De mänskliga inspektörerna kan då koncentrera sig på viktiga fokusområden.
Läs mer här


2. 5G SLÅR IGENOM I INDUSTRIN

5G-nätets snabbare och mer stabila uppkoppling är inte alltid märkbar för människor men spelar stor roll inom industrin.

  • Det pratas mycket om 5G, men den största användaren har hittills blivit maskinerna – och utvecklingen spås fortsätta under 2020. 5G-nätets snabbare och mer stabila uppkoppling är inte alltid märkbar för människor men spelar stor roll inom industrin där perfekt timing utan uppehåll krävs mellan olika komponenter. Eftersom 5G är trådlös och mobil möjliggörs kommunikationsformer som förut varit stationära att ta klivet ut i vardagen. Bilar, maskiner, verktyg och övervakningssystem kan samtliga använda 5G i praktiken, och under de senaste månaderna har de lett till påtagliga resultat.
  • Innebörden av detta blir nya möjligheter till innovation vad gäller layout, utformning och plats. Fabriksmiljöer blir mer flexibla och mindre beroende av sladdar och fysisk uppkoppling, så länge ett utbyggt infrastrukturnätverk för 5G finns på plats.
5G för ett smart elnät

ABB, Kalmar och Nokia har genomfört ett lyckat projekt att använda 5G för ett smart elnät. Med bara ett par millisekunders fördröjning innebär det ett trådlöst nätverk som är stabilt nog att kunna styra över elnätverk på ett säkert sätt.
Läs mer här

Trådlöst system ökar framkomlighet

Atlas Copco använder ett splitternytt 5G-nät, utformat av Ericsson, för att kontrollera och styra maskiner trådlöst. Även bärbara verktyg och stationära maskiner är uppkopplade mot samma nät, och det trådlösa systemet ökar framkomlighet såväl för robotar som för människor.
Läs mer här

Självkörande bilar i Seoul

Sydkorea blev först i världen med ett avancerat 5G-nätverk under 2019, och har redan hittat industriella tillämpningar. Hwaesong utanför Seoul är testbädd för självkörande bilar med 5G-kapacitet, som blandas med vanlig trafik på vägar, motorvägar och byggarbetsplatser. Det har också inneburit nya möjligheter för att streama videoinnehåll och skapa interaktiva upplevelser på distans.
Läs mer här


3. ALLTMER GRÄNSLÖS MARKNADSFÖRING

Tillverkningsindustrin börjar allt mer förstå vikten av att marknadsföra sig både mot företag och slutkonsumenter.

  • Tillverkningsindustrin börjar allt mer förstå vikten av att marknadsföra sig både mot företag och slutkonsumenter, för att påverka konsumentens val och bli mindre beroende av återförsäljare. Samtidigt innebär ett komplext affärslandskap att traditionella leveranser mot slutkunder också ibland förstärks av strategiska partnerskap med retail och andra aktörer. Resultatet blir en ”öppen marknadsplats” i vilken högre transparens innebär att kunder kan välja sin väg att interagera med varumärken eller produkter.
  • Vissa varumärken positionerar sig också starkt utan att sälja direkt till slutkunden, genom att göra sin produkt eller komponent till ett krav eller ett tecken på lyx. Även om konsumenten inte är kund till företaget, blir det slutkonsumenten som är målet för marknadsföringen.
Bygger egen plattform

Tarte Cosmetics säljer både till traditionella retailkedjor som Sephora, men också direkt till konsumenter i tilltalande och lockande paket. Företaget tillverkar kosmetika men tar allt mer över direkta relationer med sina kunder och ”låser in” kundrelationerna för att försöka äga en egen plattform, samtidigt som de också erbjuder produkterna på traditionellt sätt i butik bredvid konkurrenterna.

Läs mer här

”De bästa inom ljud”

Dolby har använt sin position som leverantörer av surroundsound till biografer för att etablera sig som ”de bästa inom ljud”. Genom att bygga ett starkt varumärke kan de vända sig direkt till konsumenten som allt oftare specifikt frågar efter Dolby-kompatibla högtalare, filmer och system för sitt hemmabiosystem. Att marknadsföra sig mot konsumenten blir därmed ett sätt att stärka sin B2B-position.

Läs mer här

Adidas multichannelstrategi

Adidas lägger tungt fokus på kundrelationer i sin multichannelstrategi för att nå ut så brett som möjligt i alla kanaler – affärskedjor, mobila plattformar, sociala media, med mera. Målsättningen är att skapa en bred möjlighet att nå ut till kunder utan att behöva förlita sig på partners och retailers – men samtidigt att robust kunna samarbeta med dem.

Läs mer här

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

Delägare | IDCs erbjudande | Projekt

Ta klivet och börja klimatberäkna

Att göra klimatberäkningar gör det lättare för ditt företag att förstå er påverkan på klimatet. Genom att analysera och mäta…

26 september, 2024 — Lästid 5 min

Delägare | Information

Grattis Skeby Gårdar! | Årets vinnare av Industripriset Skaraborg

Industripriset Skaraborg 2024 gick till Skeby Gårdar AB, för sin förmåga att helhjärtat satsa på landsbygden har de utmanat konventionella…

15 november, 2024 — Lästid 3 min

Information | Projekt

Anbudsförfrågan cirkulära experter Industry in West

Industry in West (IIW) är ett projekt som pågår under tidsperioden 2023-08-01 – 2026-11-30. Syftet med projektet Industry In West…

8 november, 2024 — Lästid 3 min

Delägare | IDCs erbjudande

Möt oss på Elmia Subcontractor

IDC hälsar alla industriföretag, intressenter och leverantörer välkomna till IUC-montern på Elmia subcontractor 2024. En mötesplats där nätverkande och hållbar…

8 november, 2024 — Lästid 1 min