Industrin är inne i en snabb förändring där drivkrafter för ökad cirkularitet, hållbarhet och digitalisering påskyndar utvecklingen av nya eller utvecklade affärsmodeller. För att klara av att ställa om och utvecklas i takt med omvärlden behöver företagen både förmåga och verktyg.
Under hösten 2020 erbjöd IDC en pilotsatsning där tio företag i Västra Götaland, Bohuslän och Halland fick jobba med Business Model Canvas som ett förändringsverktyg. Deltagarna fick inspiration, coachning och delade erfarenheter för att utveckla sina affärsmodeller med hjälp av företaget Cordial och industriutvecklare från IDC:
Insikt om verksamhetens olika affärsmodeller
Ett av företagen som tog chansen att delta i pilotsatsningen var vårt delägarföretag Sundlings Sverige AB. De är Nordens ledande leverantör av popcorn och snacks till biografer och arenor och jobbar med de största och mest kända varumärkena i branschen. I produktionsanläggningen i Lidköping har de egen tillverkning av popcorn och snacks.
— Som deltagare i pilotsatsningen fick man snabbt den viktiga insikten om att man som företag har mer än en affärsmodell att förhålla sig till, att bryta ned sin verksamhet på det sättet och titta på varje affärsmodell enskilt var väldigt givande. Det tydliggör också på ett bra sätt om det finns affärsmodeller som faktiskt tar mer än de ger verksamheten, så att de helt enkelt kan lyftas bort, berättar Per Sundling, VD, Sundlings Sverige AB.
Verktyg som visualiserar och skapar samsyn kring strategier
Syftet var att se affärsmodellen som ett praktiskt redskap att använda i ledningsarbetet och mot organisationen, för att göra strategin tillämpbar i praktiken.
— Vi fick i uppgift att sätta ihop en presentation till det sista tillfället. Deltagarna presenterade sina resultat i storgrupp och det var värdefullt att under det tillfället utbyta erfarenheter med andra företag, även om jag saknade den fysiska närvaron och nätverkandet. Vi kommer att använda den presentation vi tog fram även för vår ledningsgrupp och i andra interna sammanhang för att etablera tänket med att jobba utifrån flera affärsmodeller när vi utvecklar vår verksamhet framåt, fortsätter Per Sundling.
Leda och driva affärsutveckling genom analys och innovation
Deltagarna fick genom föreläsningar och exempel givna av företaget Cordial som höll i piloten, en god förståelse för modern och strategisk affärsutveckling samt förmåga att leda och driva affärsutveckling och transformationsarbetet. Modern affärsmodellsutveckling handlar i stort om att få en förståelse för sin affärsmodellsarkitektur. Genom att jobba med det ökar du din förmåga att analysera och innovera din verksamhet.
— Vi hade ett pågående internt projekt med oss in i den här pilotsatsningen, och jag ser att de lärdomar vi dragit har bidragit med en förbättrad struktur och mer ordning och reda i det projektet. Vi var två medarbetare som deltog från Sundlings vilket var bra, det gjorde det enklare att direkt koppla på materialet i den egna verksamheten och känna sig trygg i att använda det man lärt sig, avslutar Per Sundling.
Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig när det gäller affärsmodellsutveckling
Vi coachar dig i frågor kring affärsmodellsutveckling, fyll i din e-postadress så hör vi av oss. Ett 20 minuters digitalt möte där vi kan prata mer brukar vara en bra början.
IDC och projektet Catalyst
För smart och hållbar produktion. Catalyst är projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.