Nya kundkrav och krav på certifiering och spårbarhet är några av de utmaningar som Smea just nu jobbar med för att kunna utvecklas och växa som företag. Stefan Anderberg, VD, berättar om hur de stegvis tar sig framåt mot en ökad omsättning, bland annat genom förändringsledning, affärsutveckling och Lean.
Smea i Tibro är ett legotillverkande smidesföretag, med tio anställda, som tillverkar nästan allting i metall. Det kan vara möbelbeslag, vägräcken, industritakstolar till växthus, design- och skolmöbler, restauranginredning eller konstverk.
Vill öka omsättningen
Som legotillverkare är en av utmaningarna att man sällan kan se en orderstock längre än fyra veckor fram. Smea har många återkommande kunder och ibland dyker nya upp, då oftast genom att de hört talas om Smea via deras tidigare kunder. Ingen beställning är den andra lik då varje kund har sina egna tankar och önskemål kring sin beställning. Stefan Anderberg är VD och har drivit eget sedan han var 17 år. Smea har varit i drift sedan 2005.
— Ja, vad grejer vi har gjort genom åren. Vi löser alla möjliga saker åt våra kunder och har hittills aldrig behövt annonsera för att få ett jobb. Nu, efter en dipp under pandemin, vill vi jobba för att få upp vår omsättning och försöka hitta både nya kunder, men också bearbeta tidigare, säger Stefan.
Nytt affärssystem hanterar nya krav
I slutet på 2021 flyttade Smea till nya större lokaler. Stefan förklarar att de kände behov av att kunna ta emot kunderna på ett annat sätt med till exempel större konferensrum och strukturerade produktions- och arbetsytor. Målet är också att få bättre ordning på arbets- och materialflöde och jobba mer effektivt. För ett par år sedan bytte Smea affärssystem till Monitor G5. En prioriterad uppgift just nu är att uppdatera Monitor med information utifrån nya krav för leverantörer av vägräcken.
— Dagens krav ser lite annorlunda ut från leverantören vad gäller certifiering. Till exempel så ägde vägverket tidigare ritningar och kvalitetskontroll. Idag ligger de kraven hos oss vilket innebär att vi måste jobba mer med spårbarhet och spara alla uppgifter. Nu har vi har infört Monitor G5 i verksamheten vilket underlättar hanteringen. Vårt arbete kommer sedan mynna ut i en certifiering för byggstandard 1090, förklarar Stefan.
IDC stöttar i förändringsarbetet
Sedan många år tillbaka är Smea delägare till IDC vilket inneburit samarbetet och stöttning inom flera områden, bland annat inom Lean. Alla medarbetare har sedan tidigare gått kurs i Lean på Högskolan i Skövde. Som ett led i förändringsarbetet vill Stefan att medarbetarna, med hjälp av IDC, ska fräscha upp kunskaperna i Lean och 5S. Förhoppningen är att få ett mer strukturerat arbetssätt och bättre flöde i tillverkningen.
— Största förändringen hittills är att vi fått mer ordning och reda och alla medarbetare jobbar mer med Lean i det dagliga arbetet. Vi har även dragit i gång regelbundet återkommande förbättringsmöten. Arbetsgruppen har fått en bättre förståelse för att till exempel rapportera avvikelser, jobba med slöserier, ta mer ansvar och tänka till. Som ledare har jag fått bättre insikt om att involvera hela verksamheten i förändringsarbetet, säger Stefan.
Regelbundna avstämningar ger långsiktig utveckling
Som litet bolag och ganska ensam i rollen som ledare värdesätter Stefan att ha IDC som bollplank för att komma framåt i strategiska frågor. Korta, regelbundna avstämningar med IDC gör att Smea successivt kan ledas framåt i utveckling.
— Som ensam i ledningen har jag har inte haft någon mer att bolla större frågor med. Det är stundtals mycket till vardags då mejlkorgen kan fyllas från en stund till en annan samtidigt som telefonen ringer. Då är de regelbundna avstämningarna med IDC en suverän påminnelse om prioriteringar som samtidigt ger ny energi. Det är skönt att ha en opartisk att resonera med och få en annan vinkel på frågor. Vi varvar både digitala avstämningar och möten på plats i verksamheten. Ibland räcker en halvtimme, ibland har vi längre tid avsatt beroende på vad vi ska gå igenom. Bara det att det blir av är oerhört värdefullt. Dessutom har IDC erfarenhet från hur det funkar i andra företag och kan komma med tips och råd, menar Stefan.
Affärsmodellsutveckling ger idéer till nya affärer
Parallellt med Lean-arbetet jobbar Smea även med sin affärsmodell. IDC stöttar med verktyget Business Model Canvas som ger insikter om företagets kundsegment, vilket värde ni levererar via vilken kanal och hur företagets intäkter och kostnadsströmmar ser ut. Under arbetets gång fick Smea många nya tankar.
— En av de första och viktigaste frågorna som kom upp är; vad gör vi för kunden? Vi kom fram till att vi egentligen är problemlösare. Vi har inte så många återkommande, liknande uppdrag och kunderna kommer ofta med tankar runt en funktion, snarare än en produkt. Det är egentligen den roligaste delen i vårt uppdrag, som vi fram till idag inte tagit betalt för. De tankarna kan vi jobba vidare med och kanske hitta en modell och ta betalt för både problemlösning och färdig produkt. På sikt kan vi vara några fler som ritar och konstruerar och ha det som ett erbjudande i vår produktportfölj. Det är väldigt nyttigt att ta sig tiden att fundera igenom vad det är vi kan, vad vi är bra på och vad vi kan tjäna pengar på, säger Stefan.
Jobba tillsammans för att nå gemensamma mål
I det förändringsarbete Smea är mitt upp i är medarbetarnas roll jätteviktig för en hållbar utveckling. Att involvera dem i arbetet och få hela verksamheten att känna att de bidrar till företagets mål.
— Tillsammans ska vi jobba upp en effektiv produktion, säkra kvalitet och struktur. Alla ska känna sig positiva och sedda så att vi gemensamt kan nå våra verksamhetsmål, avslutar Stefan.
Korta avstämningar ger många framsteg
Marie Brehag von Haugwitz är coach på IDC och har stöttat Smea under åren. Under den tid som pandemin varit har korta regelbundna avstämningar genom projektet Catalyst gett stor effekt hos företaget berättar hon.
— Vi hördes ungefär varannan varje vecka under ett par månader. Vi lyssnade till Stefans berättelse och utgick från hans behov och vad han ville att vi skulle stämma av vid nästa tillfälle. Våra avstämningar bygger på coachande samtal där vi fokuserar på kommande prioriteringar som stegvis leder företaget framåt. De här korta avstämningarna ger fantastiskt mycket för de lite mindre företagen som kanske inte har kapacitet att avsätta tid för större insatser. Så småningom kom tankarna kring stöttning i Lean och förändringsledning. Under den här perioden har Smea gjort många framsteg, de har bland annat hittat nya roller och ansvarsfördelning och fått en ökad förståelse för arbetsplatskultur och värdegrund. Deras mottagarkapacitet och driv att komma framåt är enorm. Jag ser framemot fortsatt cochning och att få följa deras utveckling, säger Marie.
IDC och projektet Catalyst
För smart och hållbar produktion. Catalyst är projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.