Lean Forum firar 25år och på plats för att fira, lära och bidra till samtalet om framtidens LEAN var IDCs industriutvecklare. Konferensen samlade industriledare, forskare och praktiker för att förstå hur vi tillsammans kan skapa mer värde med mindre slöseri.
När vi frågade våra kollegor vad som gjort starkast intryck under konferensen kom svaret snabbt: Mycket, men studiebesöket hos Mathem gjorde avtryck!
– Det var imponerande att se hur LEAN levde i hela verksamheten. Det var inte bara något som hände i produktionen, det fanns i kulturen, arbetssätten, hur de samarbetade. Just det gör att förbättringarna håller över tid, säger Anna Sahlström, industriutvecklare på IDC.

Om Mathem
Mathem är en av Sveriges största digitala matbutiker med hemleverans. Företaget har investerat tungt i automation och digitalisering, men låter fortfarande människor sköta den viktiga varuplockningen med stöd av det egenutvecklade systemet ODA. Genom att kombinera teknik och mänsklig omtanke strävar Mathem efter att leverera färskare varor, effektivare flöden och bättre kundupplevelser i en bransch med små marginaler och höga krav.
Läs mer om Mathem här
Människan i centrum med tekniken som stöd
Trots att logistiken är automatiserad är det fortfarande människor som plockar varorna, med hjälp av systemet som stöd. ODA flyttar de mest efterfrågade artiklarna till lättåtkomliga platser, så kallade ”sweet spots”, vilket gör arbetet snabbare, säkrare och mer ergonomiskt. Och eftersom det är människor som plockar, kan omtanken märkas i varje låda: potatisen hamnar aldrig överst, chipsen inte underst under mjölkpaket och den där avokadon som många tvekar att beställa online? Den packas med extra omsorg.
Kultur och LEAN hör ihop
– Det var tydligt hur mycket även kulturen påverkar resultatet. Mathem hade till och med valt bort digitala förbättringstavlor. Inte för att tekniken var dålig, utan för att de ville få tillbaka samtalen. En stund för gemensam reflektion och dialog. Det visar hur starkt LEAN hänger ihop med närvaro, samsyn och utveckling tillsammans, säger Oskar Jonzon, industriutvecklare på IDC.
Han fortsätter:
– Det var inte tavlan i sig som var det viktiga, det var samlingen. Att gå fram, sätta en grön markering, få bekräftelse och känna att ”jag bidrar”. Eller sätta en röd markering, rapportera fel/avvikelse och få stöd från kollegor. Det skapar ansvar, men också förbättringskraft. För ofta börjar förbättringarna just där i samtalet.
Den dolda potentialen i det administrativa
”Vi ser plastbrist i produktionen men inte slöseriet på servern.” Den insikten fastnade. För många företag finns stor förbättringspotential i det administrativa, där vi letar filer, duplicerar dokument eller följer otydliga rutiner. Allt det slukar tid och skapar frustration, helt i onödan. Här kan LEAN göra verklig skillnad. Tydligare strukturer, bättre flöden och mindre stress, på samma sätt som i produktionen.
Våga titta! Där börjar förbättringen
– En av de mest träffsäkra reflektionerna från Lean Forum kom just kring det osynliga slöseriet och vår benägenhet att blunda för det, säger Johan Lundahl, industriutvecklare på IDC.
– När du kör bil skulle du aldrig blunda en längre stund. Men i våra flöden och processer gör vi det ofta. LEAN hjälper oss att öppna ögonen. Att se, förstå och agera. Den metaforen som vi fick ta del av under Lean Forum konferensen tar jag med mig.
Läs mer om Lean Forum här
Vad tar vi med oss från Lean Forum 2025?
- LEAN fungerar och behövs. Även utanför produktionen
- Kultur och samtal är avgörande för att förbättringar ska få fäste
- De största guldkornen kan finnas i det administrativa
- Företag som bygger sina egna lösningar skapar unika fördelar
- Och: att våga titta är första steget mot verklig utveckling
Här kan du läsa om hur Lyrestad Gjuteri har arbetat med LEAN tillsammans med IDC
Är du intresserad och vill veta mer om LEAN? Hör av dig!
Vi utforskar gärna var förbättringsarbetet kan göra störst skillnad.













