Den 20 januari 2027 träder den nya maskinförordningen i kraft och ersätter maskindirektivet. Under en förmiddag fick nära 100 personer veta mer om vad det innebär för den tillverkande industrin när Nätverket för Underhåll och Driftsäkerhet bjöd in till en öppen träff.
Under förmiddagen lyssnade deltagarna till föreläsningar på ASSAR Industrial Innovation Arena i Skövde. Dessutom deltog ett stort gäng digitalt då projektet Industry In West bjöd in alla samverkansnoder i Göteborg, Trollhättan, Halmstad och Borås. Träffen arrangerades i samverkan mellan projekten Innovationsboost och Industry In West.
JL Safety berättade om CE-märkning
Dan Assarsson, vice VD, från JL Safety i Skara gav en introduktion till maskinsäkerhet och CE-märkning, samt om den nya maskinförordningen och cybersäkerhet. Några viktiga punkter i maskinförordningen är bland annat vad som gäller vid sammansatt maskin. En sammansatt maskin består av flera maskiner som kopplas samman i ett flöde och fungerar som en enhet med en gemensam funktion. De ska vara sammankopplade och direkt påverka varandra, och ha ett gemensamt styrsystem. När du sätter ihop en sådan lösning ska den CE-märkas som en sammansatt maskin.
Väsentlig ändring
En maskin som ändras – mekaniskt eller digitalt – på ett sätt som påverkar säkerheten räknas som en ny maskin, oavsett om ändringen är mekanisk, elektrisk, digital eller mjukvarurelaterad. Detta innebär att maskinen behöver en ny CE-märkning och det blir ett nytt ansvar för den som gör ändringen.
Den nya förordningen säger även att det ska finnas digital dokumentation. Den ska finnas att ladda ner och det ska tydligt framgå hur användaren får tillgång till bruksanvisningen. Dokumentationen ska finnas tillgänglig online i 10 år. Vad gäller cybersäkerhet så är framförallt CRA viktigt – Cyber Resilience Act. Det innebär att du måste granska levererade maskiner och utrustning inte bara för mekanisk säkerhet utan också för IT-säkerhet och digitala risker.
Läs mer i Europakommissionens guide till maskinförordningen
Se alla föreskrifter från Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöinspektionens tips
Magnus Henriksson,
Arbetsmiljöverkets tips
Magnus Henriksson, projektledare, från Arbetsmiljöverket pratade om marknadskontroll och vanliga misstag företag kan göra. Maskin som togs i drift efter den 15 juni 2017 och som saknar försäkran om överenstämmelse kan få en sanktionsavgift samt krav på att maskinen ska CE märkas. Maskiner eller maskinlinjer, även platsbyggda, får inte vara tagna i drift förrän de uppfyller alla krav.
Vibrerande maskiner
Beträffande vibration och handhållna maskiner titta arbetsmiljöverket på vad företaget har för utbildning och instruktioner, riskbedömningar för användning av vibrerande maskiner och hur läng man får använda maskinerna innan man når upp till gränsvärdet. Krav ställs även på att arbetsgivaren ska anordna medicinska kontroller.
— Kraven från användarna på att minska vibrationerna på maskiner är i dag för låga till tillverkarna, och det skapar stora problem. Samtidigt är de medicinska kontrollerna för vibrationsskador fortfarande frivilliga. När en skada upptäcks kan arbetsgivaren tvingas ta bort den drabbade från arbetsplatsen, säger Magnus Henriksson.
Truckar ska vara CE-märkta
För truckar gäller det att arbetsplatsen har rutiner för riskfyllda arbetsmoment. Alla truckförare ska ha praktiska och teoretiskt dokumenterad utbildning. De som använder trucken ska även ha arbetsgivarens skriftliga körtillstånd. Om personalen kör truck utan förarbevis kan det resultera i en sanktionsavgift. Arbetsgivaren ansvarar alltid för att reglerna följs.
Läs mer om krav på maskiner på Arbetsmiljöverket.se
Bilder från träffen på ASSAR
Om Nätverket för Underhåll och Driftsäkerhet
Underhåll är avgörande för att produktionen ska vara effektiv, hållbar och lönsam. Driftsäkerhet är nyckeln till att minska stillestånd, optimera resurser och stärka konkurrenskraften. I det här nätverket får du som företag dela kunskap, lösa gemensamma utmaningar och hitta nya arbetssätt som stärker både verksamheten och industrins framtid. Nätverket drivs inom ramen för projektet Innovationsboost.
Läs mer om nätverket Läs mer om Innovationsboost Läs mer om Industry In West
Nätverket för Underhåll ochDriftsäkerhet drivs inom ramen för projektet Innovationsboost som finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund.
I projektet samverkar Science Park Skövde, Högskolan i Skövde och IDC West Sweden. För innovation och hållbar omställning.
Träffen på ASSAR var ett samarrangemang mellan projekten Innovationsboost och Industry In West. Industry In West är samverkansprojekt mellan Västsveriges IUC-bolag: IUC Väst, IUC Sjuhärad, Göteborgs Tekniska College, TEK Kompetens och IDC West Sweden. Projektet finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Skaraborgs Kommunalförbund och Fyrbodals Kommunalförbund. För en långsiktigt hållbar industri.











