Oktober månads Fokusträff handlade om hur varumärke och hållbarhetsarbete hänger ihop genom strategisk hållbarhetskommunikation. Ingången var ”berätta för kunderna hur du tar ansvar – det kommer att löna sig”.
Föreläsaren Erik Elvingsson Hedén har jobbat med hållbarhetsfrågor under många år och vittnar om att retoriken hos konsumentinriktade företag har skiftat väldigt. Många av de kunder han jobbar som rådgivare för idag förstod inte nyttan med hållbarhetstänk eller strategisk hållbarhetskommunikation över huvud taget för några år sedan.
De 17 globala målen — Agenda 2030
Grunden i allt hållbarhetsarbete ligger i de globala målen, och en hållbar utveckling bygger på tre dimensioner: det sociala, miljön och ekonomin. De Globala målen innefattar alla tre dimensioner.
Under Fokusträffen diskuterades målen dels i sin helhet och dels utifrån i hur hög grad de är uppfyllda. För Sverige och nordiska länder ringas särskilt mål 12 (Hållbar konsumtion och produktion) och mål 13 (Bekämpa klimatförändringarna) tillsammans in som de med lägst måluppfyllnad än så länge.
Hållbarhet påverkar köpbeslut och är ett diskussionsämne i vardagen
Stort ansvar upplevs fortfarande ligga på konsumenten när det kommer till hållbarhetsfrågor. Och konsumenten är även den som har stor förändringsvilja. Dock har vi människor en tendens att ha ett ganska kortsiktigt perspektiv, det är många gånger svårt att avvara saker på grund av att det gör något bättre längre fram. Erik berättar att konsumtionen överlag inte minskar, men att företag kan göra stor skillnad genom att växla över till cirkulära affärsmodeller. Kraven på den typen av åtgärder från konsumenter kommer att öka i takt med medvetandegraden i dessa frågor. Det innebär att företags förmåga att hantera den förändringen genom strategisk hållbarhetskommunikation kommer att spela en betydande roll.
Att kommunicera sitt hållbarhetsarbete attraherar unga generationer
Företag har ofta en mer långsiktig plan än konsumenter. Något som brukar vara riktigt viktigt för företag är deras varumärke i egenskap av arbetsgivare (employer branding). Trendanalyser visar att de unga generationerna ställer allt högre krav på sina arbetsgivare utifrån hållbarhetsfrågor i alla dimensioner; ekologiska, ekonomiska och sociala. Här finns mycket för företag att vinna på att berätta om hur man tar ansvar.
Bildgalleri från eftermiddagen:
Om föreläsaren
Erik Elvingsson Hedén är grundare av och VD på SB Insight, en insiktsbyrå som arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar, event och rådgivning med fokus på strategisk hållbarhetskommunikation och varumärke. Dessutom är Erik grundare av varumärkesstudien Sustainable Brand Index och strategisk rådgivare till varumärken inom ett tiotal branscher.
IDC och projektet Catalyst
För smart och hållbar produktion. Fokusträffen arrangerades av Catalyst, projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
IDC hälsar alla industriföretag, intressenter och leverantörer välkomna till IUC-montern på Elmia subcontractor 2024. En mötesplats där nätverkande och hållbar…
Under våren 2024 genomfördes en serie workshops med fokus på hållbar utveckling för specialsnickerier. Initiativet engagerade flera företag inom branschen…