Under två dagar har PLS AB tillsammans med IDC arbetat igenom sin affärsmodell. PLS kände behov av att strukturera sin väg framåt för att hitta nya möjligheter att fortsätta växa som företag.
Under dessa dagar har det bland annat knådats kostnader och intäkter – var ligger värdet för kunden? Inom vilket område kan och vill vi växa? Går det att vända någon kostnad till intäkt och vilka egenskaper ska våra produkter ha i framtiden?
Gå på djupet och hitta fokusområden
Anton Larsson är produktionsansvarig hos PLS och förklarar att dessa dagar varit till stor nytta för företagets utvecklingsarbete.
— Att ha en extern part som håller i arbetet gör att vi får en helt annan höjd i frågorna. Det ger oss möjlighet att se dem ur ett annat perspektiv då vi själva lätt blir hemmablinda. Vi har fått fundera ett extra varv på frågor som för oss känts självklara tidigare. Nu har vi fått mer struktur och möjlighet att gå på djupet för att hitta våra fokusområden. Nästa steg blir att jobba mer med tydlighet och kommunikationsvägar inom organisationen. Titta över vårt produktsortiment och väga in det mot vad kunden ser för värde i vårt erbjudande. Sedan ser vi självklart fram emot en fortsättning ihop med IDC.
Identifiera nya intäktsströmmar
IDC erbjuder stöttning inom flera olika områden, affärsmodellsutveckling med hjälp av förändringsverktyget Business Model Canvas är ett exempel. Företagets affärsmodell beskriver hur företaget är tänkt att fungera, hur varor eller tjänster produceras, hur intäkter kommer in till företaget och framförallt hur kunden får tillgång till- och upplever värdet av varan eller tjänsten. Affärsmodellsutveckling behövs inom alla branscher och vi jobbar särskilt med att integrera ett cirkulärt tänkande. Det är ingen tillfällighet att just transport- film- och musikindustrin tidigt utmanades av nya affärsmodeller. Dessa tre branschers affärsmodeller var förlegade och ett nytt utrymme uppstod. Affärsmodeller skapades där tjänsteerbjudanden i form av streaming tillhandahölls.
Digitalisering ger nya möjligheter att skapa värde för kunder
Inger Rydén är projektledare för projektet Catalyst och berättar hur man som företag inom tillverkningsindustrin kan dra nytta av att se över sin affärsmodell.
— Omvärlden förändras snabbt och ofta oförutsägbart vilket vi verkligen upplevt i pandemins spår. Just nu ser vi att den snabba utvecklingen inom digitalisering ger nya möjligheter att skapa värde för kunder. Att se över sin affärsmodell innebär att man går igenom företagets alla processer och ställer sig frågor som: Varför och för vem finns vi till? Vad gör oss unika? På vilket sätt skapar vi värde för kunden?, säger Inger Rydén.
Helhetsbilden gör att man kan börja utmana delar i affärsmodellen
— När man ser hela bilden över hur företaget tjänar pengar idag kan man börja utmana olika enskilda affärsmodeller i sin verksamhet, och på så sätt identifiera nya lösningar för att matcha omvärlden, fortsätter Inger. Affärsmodellsutveckling är ett ständigt pågående arbete som regelbundet ska finnas med på företagens strategiska agenda. IDC stöttar industriföretagen i Skaraborg i sitt affärsmodellsarbete. Vi vägleder och utmanar i syfte att företagen ska upptäcka nya vägar och bygga affärsmodeller som känns aktuella och följer tidens utveckling.
Läs om fler företag som fått stöttning
Fler bilder från utvecklingsarbetet med PLS
IDC och projektet Catalyst
För smart och hållbar produktion. Catalyst är projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.