Avslutning och Best Practice för Kompetensnavet

I juni hade det sista gänget i Kompetensnavets utvecklingsprogram sin avslutande Best Practice. Det firades lite extra med diplomutdelning efter Anna Dyhres föreläsning om attraktiv arbetsgivare.

Kompetensnavet avslutas

Projekt Kompetensnavet startade under hösten 2015 och avslutas senare nu i höst. Sedan starten har Kompetensnavet stöttat 90 olika industriföretag i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal till att bli mer attraktiva som arbetsgivare och att utvecklas i sitt arbete med hållbar strategisk kompetensförsörjning. Projektet är uppdelat i åtta olika moduler där programträffar varvas med coachning.

Början på en utvecklingsresa

I Kompetensnavet har deltagarna påbörjat en utvecklingsresa och får med sig verktyg för att kunna jobba vidare med till exempel personalmöten, medarbetarsamtal, rekryteringsprocesser, förändringsledning samt värdegrund och arbetsplatskultur.

Tack vare Kompetensnavet har vi fått draghjälp att rulla ut vår värdegrund och fått en värdefull skjuts i vårt fortsatta arbete.

Anette Odqvist, Skandia Elevator AB

AH Automation i Kungshamn och Skrothandlarn i Götene berättar om sina resor i Kompetensnavet

Det här är de första filmerna i en serie där fler företag berättar om det jobb de påbörjat under tiden de deltagit i Kompetensnavet. Filmerna kommer  under hösten successivt att finnas tillgängliga på vår Youtubekanal.

Röster från deltagarna

Vi har börjat jobba mer för att skapa ett engagemang så att alla känner att de är delaktiga. Det är viktigt att man känner glädje.

Carina Gabrielsson, Odenfönster

Vi håller på att ta fram en ny hemsida där vi ska lyfta fram personalen mycket mer, hur det är att jobba hos oss och vad som är positivt hos oss.

Roger Andreasson, Herrljunga ledstångsfabrik

Agneta Larsson

Kompetensförsörjning, en av de viktigaste frågorna

Agneta Larsson är projektledare för Kompetensnavet och berättar att kompetensförsörjning är en av de viktigaste frågorna för företagen inom industrin idag och den höga produktionstakten medför att det råder kompetensbrist.
Som en följd av #meeto kampanjen har Agneta märkt en ökad efterfrågan på mer kunskap kring jämställdhet och arbetsplatskultur, för att företagen ska kunna bredda sitt rekryteringsunderlag.

Värdeskapande erfarenhetsutbyte

Nu ser Agneta fram emot att tillvarata den kompetens samt de verktyg och metoder som utvecklats i Kompetensnavet, för att kunna jobba med hållbar strategisk kompetensförsörjning i IDCs ordinarie verksamhet. Metoden med att blanda coachning och utbildningsträffar är viktig för deltagande företag, eftersom erfarenhetsutbytet och samverkan mellan dem då blir ett naturligt inslag. Samtidigt gör den individuella coachningen att man verkligen kan börja ändra saker på det enskilda företaget och få den stöttning som behövs, berättar Agneta.

Läs mer om coachning

 

Fortsättningsvis kommer vi att arbeta med hållbar strategisk kompetensförsörjning och stötta i utvecklingen mot attraktiva arbetsgivare i den ordinarie verksamheten, eftersom det ingår i vårt uppdrag att stärka konkurrenskraften hos våra delägarföretag.

Agneta Larsson, projektledare för Kompetensnavet.

Bilder från dagen

Vill du veta mer?

Hör av dig till Agneta, Inger, Jeanette eller Pia om du vill veta mer om Kompetensnavet

Kontorschef

0500-50 25 25

Agneta Larsson

Kontorschef

Jag började som projektledare på IDC i september 2017. Tidigare har jag jobbat i olika projekt, med Teknikcollege, både lokalt och regionalt och i grunden är jag gymnasielärare.

Mina styrkor är att jag är tydlig, prestigelös och nyfiken. Det jag gillar med jobbet på IDC är att det ger mig möjlighet att bidra till att vända delägarnas utmaningar till möjligheter, att vara en del i att arbeta för en starkare region samt att stötta medarbetarna i den ständiga utvecklingsresa som vi som utvecklingsbolag befinner oss i.

På min personliga bild har jag med mig en ”fjärilsblomma”,  jag fick mamman till den av några elever under mitt första år som lärare och har tagit skott och planterat om den i omgångar sedan dess. Jag gillar blommor, gillar att se saker växa och att vårda dem. Så när jag inte jobbar är jag gärna hemma och påtar i trädgården, tränar, är med familjen eller läser böcker.

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 25

Industriell utvecklare

0500-50 25 20

Inger Rydén

Industriell utvecklare

Min resa på IDC startade i augusti 2011 som produktionsanalytiker. Sedan dess har jag varit projektledare för Projekt Inredia, startat upp projekt Möbelbruket samt arbetat i projekt Kompetensnavet med fokus mot strategisk kompetensförsörjning och jämställdhet.

Det absolut roligaste och mest givande med att jobba på IDC är att få möta människor ute i våra delägarföretag och få vara en del av deras utveckling framåt. Som bonus får jag utlopp för kreativitet och idéer samt en stark personlig utvecklingsresa. Viktiga ingredienser som passar min nyfikenhet och prestigelöshet bra.

Som du kanske kan gissa dig till av mitt personliga foto så gillar jag träning. Efter jobbet hittar du mig som instruktör på Friskis & Svettis där jag leder gruppträningspass. Hälsa och välmående ligger mig varmt om hjärtat och just nu utforskar jag hur vi människor fungerar mentalt och hur vi kan öka vår psykiska hälsa.

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 20

Industriell utvecklare

0705-59 99 33

Pia Nurro

Industriell utvecklare

Här kommer du snart kunna läsa lite mer om just denna fantastiska medarbetare. Sidan är under uppbyggnad.

Kontaktuppgifter

  • 0705-59 99 33

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar
Robotlyftet – utnyttja stöd för rätt satsningar inom automation och robotisering

IDCs erbjudande | Projekt

Robotlyftet – utnyttja stöd för rätt satsningar inom automation och robotisering

Robotlyftet ska främja automation i Sveriges små och medelstora industriföretag (SMF). Målet med satsningen är att öka företagens kunskaper om användning av och investeringar i automationslösningar. Satsningen omfattar 100 miljoner kronor fram till och med 2021 och består av flera olika delar.

12 juni, 2019

Så jobbar Lundbergs Möbler och White Arkitekter med cirkulär ekonomi

Delägare | Projekt

Så jobbar Lundbergs Möbler och White Arkitekter med cirkulär ekonomi

Projekt Circular Hub har träffat Lundbergs Möbler i Tibro och White Arkitekter i Göteborg som sedan länge har ett samarbete. Båda har erfarenheter inom cirkulär ekonomi och vi fick höra deras tankar kring hur man kan få in mer av det cirkulära i samhället i stort och i verksamheterna.

21 maj, 2019

Så skapar IDC nytta för industrin i Skaraborg

IDCs erbjudande | Projekt

Så skapar IDC nytta för industrin i Skaraborg

Under vår utvecklingsdag Mitt Europa, som visar på hur EUs investeringar används och gör nytta i regionen, presenterade vi ett urval av våra insatser. Vi jobbar för att bidra till industrins utveckling och vår verksamhet styrs av Europeiska, nationella och regionala strategiska dokument, program och handlingsplaner.

5 juni, 2019

B & L Lund fick med sitt material i Material ConneXion

Delägare | Projekt

B & L Lund fick med sitt material i Material ConneXion

I samband med att IDC gjorde en företagsanalys på B & L Lund i våras besök Anders Lund Material ConneXion och hade av en händelse materialprover med sig. De tyckte att materialet skulle platsa i biblioteket och gjorde ett försök att skicka in det för bedömning.

13 juni, 2019