I juni hade det sista gänget i Kompetensnavets utvecklingsprogram sin avslutande Best Practice. Det firades lite extra med diplomutdelning efter Anna Dyhres föreläsning om attraktiv arbetsgivare.
Kompetensnavet avslutas
Projekt Kompetensnavet startade under hösten 2015 och avslutas senare nu i höst. Sedan starten har Kompetensnavet stöttat 90 olika industriföretag i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal till att bli mer attraktiva som arbetsgivare och att utvecklas i sitt arbete med hållbar strategisk kompetensförsörjning. Projektet är uppdelat i åtta olika moduler där programträffar varvas med coachning.
Början på en utvecklingsresa
I Kompetensnavet har deltagarna påbörjat en utvecklingsresa och får med sig verktyg för att kunna jobba vidare med till exempel personalmöten, medarbetarsamtal, rekryteringsprocesser, förändringsledning samt värdegrund och arbetsplatskultur.
Tack vare Kompetensnavet har vi fått draghjälp att rulla ut vår värdegrund och fått en värdefull skjuts i vårt fortsatta arbete.
Anette Odqvist, Skandia Elevator AB
AH Automation i Kungshamn och Skrothandlarn i Götene berättar om sina resor i Kompetensnavet
Det här är de första filmerna i en serie där fler företag berättar om det jobb de påbörjat under tiden de deltagit i Kompetensnavet. Filmerna kommer under hösten successivt att finnas tillgängliga på vår Youtubekanal.
Röster från deltagarna
Vi har börjat jobba mer för att skapa ett engagemang så att alla känner att de är delaktiga. Det är viktigt att man känner glädje.
Carina Gabrielsson, Odenfönster
Vi håller på att ta fram en ny hemsida där vi ska lyfta fram personalen mycket mer, hur det är att jobba hos oss och vad som är positivt hos oss.
Roger Andreasson, Herrljunga ledstångsfabrik
Kompetensförsörjning, en av de viktigaste frågorna
Agneta Larsson är projektledare för Kompetensnavet och berättar att kompetensförsörjning är en av de viktigaste frågorna för företagen inom industrin idag och den höga produktionstakten medför att det råder kompetensbrist.
Som en följd av #meeto kampanjen har Agneta märkt en ökad efterfrågan på mer kunskap kring jämställdhet och arbetsplatskultur, för att företagen ska kunna bredda sitt rekryteringsunderlag.
Värdeskapande erfarenhetsutbyte
Nu ser Agneta fram emot att tillvarata den kompetens samt de verktyg och metoder som utvecklats i Kompetensnavet, för att kunna jobba med hållbar strategisk kompetensförsörjning i IDCs ordinarie verksamhet. Metoden med att blanda coachning och utbildningsträffar är viktig för deltagande företag, eftersom erfarenhetsutbytet och samverkan mellan dem då blir ett naturligt inslag. Samtidigt gör den individuella coachningen att man verkligen kan börja ändra saker på det enskilda företaget och få den stöttning som behövs, berättar Agneta.
Fortsättningsvis kommer vi att arbeta med hållbar strategisk kompetensförsörjning och stötta i utvecklingen mot attraktiva arbetsgivare i den ordinarie verksamheten, eftersom det ingår i vårt uppdrag att stärka konkurrenskraften hos våra delägarföretag.
Agneta Larsson, projektledare för Kompetensnavet.