Sjuhäradsbygdens färgeri AB, 7H, i KinnaHult är Sveriges enda fristående färgeri och beredningsverk som både färgar garn och metervaror. Det medför många utmaningar men också fantastiskt många möjligheter.
För drygt ett år sedan startade de en utvecklingsresa tillsammans med IDC. Syftet är att få en tydligare bild över prioriterade områden, ett mål med arbete och vilka steg som finns på vägen för att nå dit. Under resan har 7H fått en tydlig målbild; att få det lägsta badförhållandet i världen – hur mycket vatten som förbrukas vid färgning av material.
Affärsmodell och kommunikationsplan
Vi åkte till 7H för att träffa Johan och Peter Engelmann, som äger och driver verksamheten, samt Samir Yazid som är avdelningschef för garnfärgeriet och ansvarig för miljöfrågor för att höra vad som hänt under det här året. Med i utvecklingsgruppen sitter även Ann-Kristin Berg som ansvarar för styckavdelningen.
— Vi har sett över vår affärsmodell genom projektet Catalyst. Genom delaktighet i Digiresan och tagit fram en kommunikationsplan för att vinna nya kunder och klättra i värdekedjan för textilindustrin. Vårt fokus är att i framtiden kunna erbjuda bra miljöval. Förhoppningvis kan vi vara med och bidra till nya lösningar inom textilbranschen och att textilproduktionen i Sverige kan öka, berättar Johan, Peter och Samir.
Bearbeta en förändrad marknad
Textilmarknaden har gått stadigt nedåt de senaste åren då många företag lagt ned sin verksamhet eller gått i konkurs, berättar Johan och Peter. Det har medfört att 7H haft fullt fokus på att överleva och lösa de utmaningar som dyker upp just för dagen. Samtidigt som det funnits en stark vilja och insikt om att utveckla företaget för att komma vidare.
— Det vara tur att IDC ringde just då, för ett år sedan, och att det ledde till att vi gjorde en företagsanalys. Vi insåg att vi måste göra något framåt för att bearbeta vår marknad. De senaste tio åren har det skett en stor förändring och den ser inte alls likadan ut som då.
Business Model Canvas för andra gången
Företagsanalysen gav dem insikt om att det behövdes ett nytt helhetsgrepp. Tidigare gick driften mest åt att lösa det vardagliga. Johan berättar att de har ett nytt sätt att tänka och agera och avsätter nu en halvdag för framtidsfrågor varje vecka.
— Nu har vi en tydligare helhetsbild. Det har även bidragit till att vi ser över vår affärsmodell och vi gör nu för andra gången en Business Model Canvas med hjälp av IDC. Vi behöver helt enkelt en uppdaterad affärsmodell som synkar vår utveckling då det har hänt mycket sedan den första modellen togs fram. Nu känner vi oss starkare än någonsin och vårt samarbete med IDC har bidragit till att vi kommit så här långt som vi gjort.
Märker en ökad kundkontakt
7H jobbar mot tydliga målbilder och strävar efter att hitta nya kunder på både befintliga och nya marknader. Samtidigt vill de komma högre upp i värdekedjan för textilindustrin.
— Historisk sett är vi ett tjänsteföretag och utför jobb på uppdrag av kunden. Sedan ett par år tillbaka börjar vi få frågor om vi till exempel kan ta fram en viss väv. Att samarbeta med befintliga kunder och gemensamt hitta lösningar ger oss en snabbare utvecklingen framåt, samtidigt som det stärker vår position.
Har en rådgivande roll
Johan förklarar att de har som målsättning att utveckla arbetssättet ytterligare och ta fram ett eget produktsortiment och marknadsföra företaget enligt kommunikationsplanen för att hitta nya kunder.
— Vi märker redan nu en ökad kontakt från företag, där några av dem är börsnoterade, som är intresserade av det vi gör och våra tankar framåt. Vi ser också att vi idag får en mer rådgivande roll där vi hjälper företag att lösa sina problem eller förverkliga sina idéer. Dessa förfrågningar är något vi ser ökar vilket är mycket spännande och vi hoppas det kan gynna 7Hs utveckling. Vi samarbetar med två spännande företag som vi hoppas kunna berätta mer om inom en snar framtid. I år har lönsamheten vänt och vi kommer göra ett bra år vilket är det första på mycket länge vilket känns väldigt skönt. Vi ser det som ett kvitto på att vi är på rätt väg.
Verktyg för prioritering
Som ett led i komma framåt och kunna prioriterar i utvecklingsarbetet har 7H genomfört en digital workshop tillsammans med IDC. Christian Bergman, industiell utvecklare på IDC och Material ConneXion Skövde höll även en inspirationsföreläsning kring de möjligheter som finns för produktutveckling och nya material. Cecilia Karlsson, delprojektledare för Circular Hub, berättade om hur projektet stöttar textil-, möbel- och inredningsbranchen i den cirkulära omställningen.
— Vi har testat Circular Hubs verktyg CiSAT och det gav oss nya synvinklar och hur vi redan från start kan tänka i vårt hållbarhetsarbete, berättar Samir Yazid.
Under workshopen testade 7H ett verktyg som hjälper till att sortera alla utvecklingsidéer i prioriteringsordning. Verktyget heter Pick-Chart och är ett enkelt diagram där alla idéer rankas efter hur stor insats som behövs i förhållande till hur stor effekt den kommer ge företaget.
Siktar på det lägsta badförhållandet i världen
Hållbarhet har 7H haft med i sin dagliga verksamhet under långtid, de är måna om att ha så liten miljöpåverkan som möjligt och att erbjuda bra miljöval. Medarbetarna involveras i utvecklingsarbetet för att skapa engagemang och öka ansvarstagandet i hela verksamheten. De har sedan länge konverterat från eldningsolja till bio-olja och genomför en energikartläggning. Vattenförbrukningen effektiviseras och kemikalie- och färgsortimentet bearbetas för att de ska få ett sortiment som har minimal miljöpåverkan. Nu siktar vi på att få det lägsta badförhållandet i världen för ett lönberedningsverk, avslutar Johan, Peter och Samir.
— Det är en vision vi har, och som vi ser går att genomföra. År 2030 är vi där tack vare internt utvecklingsarbete med produktutveckling, utveckling av vår maskinpark och genom samarbete med andra företag. Tillsammans skapar vi nya metoder för att färga vissa textilier och material. Summan av det ger det lägsta badförhållandet i världen.
Vi som jobbar på IDC driver en rad spännande projekt med fokus på olika områden.
Exempel på områden vi jobbar inom är affärsmodellsinnovation, cirkulär ekonomi, digitalisering, material, produktutveckling, produktionseffektivisering och strategisk kompetensförsörjning. Genom dessa kan vi erbjuda en unik bredd i vår stöttning mot den tillverkande industrin i Skaraborg i allmänhet och våra delägarföretag i synnerhet. Vi har närhet till forskning och utveckling via vårt samarbete med Högskolan i Skövde och vår strategiska placering i teknikparken Science Park Skövde. Vi driver flera nätverk både regionalt och nationellt. Läs mer om de projekt och insatser som finns för den tillverkande industrin via länkarna nedan.