Patrik Gustavsson, doktorand på Högskolan i Skövde, har i sin forskning tagit fram en virtuell verklighetsmiljö, där det går att testa hur väl ett människa-robot-samarbete skulle fungera vid olika monteringsuppgifter.
Genom att låta robotar och människor arbeta i samma arbetscell kan de samarbeta på ett sätt som gagnar dem båda. Roboten kan hantera uppgifter som kräver tunga lyft, repetitiva rörelser och hög precision medan människan kan fokusera på uppgifter som kräver intelligens, flexibilitet och anpassningsförmåga. Men dagens robotar är ofta stora och utgör inte sällan en fara för de människor som arbetar på samma yta.
Bättre interaktion förbättrar samarbetet
Patrik Gustavsson, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde har forskat kring hur människor och robotar kan interagera med varandra.
— Industriella robotar används idag till många olika processer inom tillverkningsindustrin. Ofta placeras de då innanför ett säkerhetsstängsel, eftersom de är farliga för människan. Vi vill istället använda oss av så kallade kollaborativa robotar. Sådana robotar kan på ett säkrare sätt arbeta i närheten av en människa, säger Patrik Gustavsson.
För att åstadkomma bättre interaktion och kommunikation har Patrik Gustavsson exempelvis använt taligenkänning, AR (förstärkt verklighet) och testat att leda roboten med handen.
— Kan roboten och människan samarbeta och interagera på ett bra sätt kan man dra fördel av bådas färdigheter, säger Patrik Gustavsson.
Fokus på montering
Forskningen har haft ett särskilt fokus på monteringsuppgifter och Patrik Gustavsson har identifierat tre faktorer som kraftigt begränsat tillämpningen av människa-robot-samarbete inom området. Det handlar vanligtvis om:
- brist på kunskap om lämpliga samarbetsuppgifter.
- brist på kunskap om kommunikationstekniker som möjliggör interaktion mellan människor och robotar.
- brist på effektiva och säkra sätt att analysera och utvärdera samarbetsuppgifter.
Virtuell verklighetsplattform
Patrik Gustavsson har nu tagit fram en virtuell verklighetsmiljö, där en människa går in i den virtuella miljön och samarbetar med en robot. På så vis går det att testa nya applikationer, utan att det är en säkerhetsrisk.
— Jag hoppas på att kunna fortsätta utvecklingen av den här virtuella verklighetsmiljön, så att industrin kan ta del av den på ett så bra sätt som möjligt. Framöver kommer vi att starta ett forskningsprojekt där vi kan ta den här virtuella miljön och applicera på ingenjörsverktyg som finns i industrin idag. Förhoppningsvis kan vi se hur det kan förbättra arbetsprocessen för de som arbetar med den här typen av teknik, säger Patrik Gustavsson.
Patrik Gustavsson försvarar sin avhandling ”Virtual Reality Platform for Design and Evaluation of the Interaction in Human-Robot Collaborative Tasks in Assembly Manufacturing“ tisdagen 8 september på ASSAR Industrial Innovation Arena i Skövde.
Kontakt
Patrik Gustavsson
Doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde
, 0500-448507
För dig som är nyfiken finns Patriks demonstratorer i miljön på ASSAR Industrial Innovation Arena.
IDC och ASSAR Industrial Innovation Arena
Mötesplatsen för framtidens industri. ASSAR Industrial Innovation Arena är en mötesplats där utbildning, innovation och forskning ger nya lösningar för industrin. Initiativtagare till satsningen är Science Park Skövde AB, Högskolan i Skövde, IDC West Sweden AB. Volvokoncernen och Volvo Car Corporation.
Projektet ASSAR Industrial Innovation Arena är ett samverkansprojekt mellan IDC, Science Park Skövde AB, och Högskolan i Skövde med IDC som projektägare. Finansiärer är Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Skaraborgs Kommunalförbund, Västra Götalandsregionen och Skövde kommun.