Digitalisering i utveckling hos Autokaross i Floby

Autokaross i Floby tillverkar skåp, flak, kåpor och annan utrustning till lätta lastbilar. Företaget har 55 anställda och finns i Floby strax utanför Falköping med en filial i Södertälje. De är delägare i IDC West Sweden AB sedan många år tillbaka och har den senaste tiden fokuserat mycket på utveckling inom bland annat digitalisering.

Autokaross är ett av alla de företag som på ett strategiskt och effektivt sätt nyttjat de digitala event vi erbjuder. Under de senaste åren har de deltagit i webbinarium om ”cirkulära affärsmodeller”, ”hållbart socialt arbetsliv” och ”hantering av stora datamängder” för att nämna några. Håkan Andersson, VD, har även deltagit i Teknikworkshopparna ”Digitaliseringsmognad” och ”Digitalisera era värdekedjor” i samband med ett ökat fokus på digitaliseringsfrågan.

Utforskat möjligheterna med digitalisering

Efter att ha utforskat digitaliseringsfrågor genom olika teknikworkshoppar blev de uppmärksamma på sitt behov. Autokaross klev under 2022 in i Digiresan 2.0, projektet som stöttat tillverkande företag i Västra Götalandsregionen och Halland att tillämpa möjligheterna med digitalisering.

Håkan Andersson, VD, Autokaross i Floby

– Hela resan började med att IDCs industriutvecklare Marie Brehag von Haugwitz ringde och erbjöd möjligheten att mäta vår digitala mognadsgrad, något vi pratat om ett par år tidigare i projektet Indigo. Nu fanns möjlighet genom projektet Digiresan 2.0 och vi klev in direkt. För mig är det viktigt att förstå hur vi ligger till på vår digitaliseringsresa – är vi långt fram eller riskerar vi att hamna efter, berättar Håkan Andersson, VD, Autokaross i Floby.

Lagra data på server eller molnbaserat

När de hade gjort mognadsgradsanalysen så gick de vidare med ett case om datalagring. De var osäkra på om de skulle köpa en egen fysisk server eller välja en molnbaserad lösning. Via Digiresan knöts de ihop med tre olika konsulter, presenterade sitt case och förde dialog. De beslöt sig för att gå vidare med en av konsulterna som sedan har stöttat dem genom projektet.

–  Konsulten lyckades bra med att vara neutral i relation till våra möjligheter och ge oss en second opinion på våra idéer och planer. Det var ett bra koncept att man fick välja på tre olika konsulter innan man gick vidare. Med hjälp av konsulten har vi gått igenom en rad för- och nackdelar. Säkerhet var en viktig fråga för oss, berättar Håkan.

Hög involvering främjar förändringsledningen

Flobyflaket finns till de flesta chassimodeller och är designat för att vara lätt och starkt med ett rostskydd anpassat för det nordiska klimatet.

Har du en fysisk server som är placerad på plats i ditt företags eget datacenter är du är ansvarig för underhåll, säkerhet och skalbarhet av servern. Medan du med en molnbaserad lösning lagrar din data på servrar som är placerade i leverantörens datacenter. Du hyr helt enkelt lagringsutrymme och tjänster, och leverantören tar hand om underhåll, säkerhet och skalbarhet åt dig.

Molnlösningar ger flexibilitet och avlastar underhålls- och skalningsuppgifter från företaget, medan fysiska servrar ger mer direkt kontroll över din data men kräver mer ansvar för hantering och säkerhet. För Autokaross landade beslutet slutligen i en molnbaserad lösning. Projektet har präglats av en hög involvering internt på Autokaross vilket har förenklat förändringsledningen och ökat engagemanget att prova nytt hos medarbetarna.

Genom sitt deltagande i Digiresan 2.0 har Autokaross i Floby även tagit kliv i fråga om mål, vision och strategi kopplat till digitalisering även om allt inte är formellt formulerat i skrift ännu. Att vårda och värna sin basdata har alltid varit en prioriterad fråga för Autokaross och genom att delta i Digiresan har de dessutom blivit bättre på att visualisera och värdera befintlig data vilket förbättrat beslutsunderlagen i verksamheten. Ett exempel är en live-uppdaterad dashboard med aktuella nyckeltal som finns tillgänglig för alla medarbetare. Nästa steg i digitaliseringen blir till att börja med att färdigställa projektet med molnbaserad lagring, och Autokaross tittar även på att utveckla en app för att kunna ta hand om data mer digitaliserat rakt in i Monitor ERP.

Hållbarhetsutveckling i flera dimensioner

Genom deltagande i projektet Catalyst har Autokaross även utvecklat sitt företag i fråga om strategisk kompetensförsörjning. Där startade de med en strategisk kompetensförsörjningsanalys och har gjort olika workshops kring värdegrundsarbete och social hållbarhet med alla medarbetare i företaget. I samband med det tog de även fram värdeord som präglar verksamheten.

–  Via IDC har vi även kommit i kontakt med CSR Västsverige och gått en del utbildningar kopplat till social hållbarhet i vår verksamhet. Det har verkligen öppnat upp ögonen för vad vi ska prioritera och givit oss mycket kunskap, jag önskar dock att fler företag deltog i träffarna eftersom det alltid är värdefullt att utbyta erfarenheter med andra industriföretag oavsett vilket ämne vi lär oss mer om, resonerar Håkan.

Autokaross i Floby AB är marknadens ledande leverantör av påbyggnader för lätta transportbilar med bas i Floby i Falköping.

Om Teknikworkshops

Allt startade när Autokaross deltog i de digitala event som kallas Teknikworkshoppar, de är en del av Produktion2030 där vi genom IUC Sverige är en samverkande part. Teknikworkshoppar är riggade i syfte att vara tillräckligt långa för att hinna få en bra bild av ämnet men inte så långa att hela arbetsdagen tas i anspråk.

– Drivkraften för oss har varit att hitta ett sätt att systematiskt decimera den nya kunskapen från forskningsprojekten, till små och medelstora företag och till många små och medelstora företag samtidigt, säger Birgitta Öjmertz, ansvarig för instrument små och medelstora företag vid Produktion2030.

Håkan uppskattar och menar att de allra flesta företag har strategier för vad de vill med företaget och digitalisering och hållbarhet står högt upp på nästan alla agendor. Hans råd är solklart:

– Ta hjälp! Häng på till exempel Teknikworkshoppar eller kliv in i olika projekt och insatser inom de områden som är intressanta för dig och ditt företag. Vi vill ju ta del av andra företags erfarenheter och idéer, och på samma gång dela med oss av våra, säger Håkan.

Kunskapsnätverk över hela Sverige

Teknikworkshopparna har under åren skapat ett nätverk som delar kunskap från forskning till industri och från industri tillbaka till akademin. Det har sänkt den totala tröskeln för kommunikation och har idag ett utbud som sprider sig över alla delar av Sverige.

Genom att vi är del i nätverket IUC Sverige jobbar vi i strategisk samverkan med Produktion2030 i syfte att utveckla svensk industri. Aktuella Teknikworkshoppar vi samarrangerar publiceras löpande på vår hemsida och i digitala kanaler.

–  Jag värdesätter verkligen den långsiktiga relationen med IDC. Vi har samverkat i många år och industriutvecklarna vi träffar lär känna våra behov och kan matcha dem mot vad vi behöver, när vi behöver det på ett bra sätt, avslutar Håkan.

Om Autokaross i Floby

 

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

Delägare | IDCs erbjudande | Projekt

Elicom tar utvecklingskliv för ökad attraktivitet

Elicom, grundat 1988, är en av Sveriges ledande samarbetspartner inom elektrifiering och automation för industri, VA och offentlig verksamhet. I…

16 januari, 2024 — Lästid 7 min

Delägare | Information

Vilket företag vinner Industripriset Skaraborg 2024?

Ta chansen att påverka vilket företag som vinner Industripriset Skaraborg 2024. Priset tilldelas ett tillverkande industriföretag i Skaraborg som agerar…

20 maj, 2024 — Lästid 3 min

Delägare

Delägarskapets fördelar: UW-ELASTs miljöombyte på Material ConneXion

UW-ELAST i Mariestad är Skandinaviens ledande tillverkare av formgjutna och specialbeställda produkter i solid polyuretan, de har lång och gedigen erfarenhet som…

17 november, 2023 — Lästid 5 min

Delägare | Information

Grattis Sundlings! | Årets vinnare av Industripriset Skaraborg

Industripriset Skaraborg 2023 gick till Sundlings Sverige AB, för sin förmåga till ständig utveckling och förnyelse. Varje år, sedan 2013…

23 november, 2023 — Lästid 3 min