Visst går det att hitta nya värden i både gamla och nya affärer, om du till exempel identifierar vad i ditt erbjudande som ger extra värde åt kunden.
Under en Fokusträff i försäljning fick deltagarna många nya infallsvinklar i säljteknik. Magnus H Johansson inspirerade och lockade fram ett härligt engagemang och utbytet av erfarenheter bland företagen var stort.
Digitala affärer
Magnus inledde med att ställa frågan om vi fortsätter att hålla digitala kundmöten även efter Coronapandemin. Det ger en möjlighet till korta effektiva möten. Kika på din säljprocess om till exempel några av stegen i den passar för digitalisering. Ett referensbesök kanske kan ske digitalt?
Hitta nya kundvärden i dina affärer
För att hitta kundvärdet i dina affärer tipsade Magnus om att ställa kostnader mot värdet för kunden i en ”värdevåg”. Där kundvärdet ska väga tyngre än kostnaden. Det kan till exempel vara genom att tjänstefiera något i ditt erbjudande, då sparar du tid åt kunden.
— Saker och ting sker snabbt i vårt samhälle och världen förändras. Det är lätt hänt att fortsätta i gamla hjulspår och vi tänker inte på att kommunicera värden till våra kunder. Genom att ställa upp en värdevåg kan vi hitta en massa ny saker som tillför en affär värde mer än bara en offert med produktnamn och pris. Det kan till exempel handla om relationen till kunden eller leveransen. Du kan också hitta inspiration i nya cirkulära affärsmodeller, förklarar Magnus.
Få stöd i ditt arbete med affärsmodellen
Magnus visade verktyget Business Model Canvas som hjälpmedel för att bland annat identifiera värdeerbjudande och kundsegment i sin affärsmodell. IDC stöttar ditt arbete med detta verktyg som även finns med en inriktning mot cirkulär hållbarhet.
Här kan du läsa hur PLS jobbat med sin affärsmodell.
Att tolka köpsignaler
Avslutningsvis pratade Magnus om hur vi tolkar köpsignaler. Tänk på att vara öppen för frågor från kunden. Följ upp tekniska detaljer och annat kunden kanske speciellt specificerat i sin offert. Visa intresse och var lyhörd för kundens behovs genom hela köpprocessen.
Fokusträffen finns inspelad
Det fanns ett stort intresse för denna Fokusträff och många ville delta med hade förhinder. Vi har fått frågan om det går att ta del av träffen i efterhand och har därför spelat in sändningen. Vill du ta del av materialet anmäler du ditt intresse via länken så kontaktar vi dig med mer information.
Jag vill se den inspelade Fokusträffen
IDCs Fokusträffar
IDC West Sweden AB arrangerar regelbundet Fokusträffar inom ledarskap och medarbetarskap samt driver nätverket för HR – ledarskap och medarbetarskap, inom ramen för projektet Catalyst – För smart och hållbar produktion. Catalyst är projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.
Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.