Praktiska tips under Fokusträff försäljning

På vår Fokusträff försäljning med tema sociala medier höll Anna Sandahl från Resultify en inspirerande föreläsning med många konkreta tips om hur vi kan bli bättre på sociala medier.

Vi var drygt 20 förväntansfulla deltagare som satte oss redo med våra datorer för att kunna följa med under Annas föreläsning.

Vanligaste misstagen

Det vanligaste misstaget många gör på sina företagskonton, berättade Anna, är att vi inte målgruppsanpassar innehållet. Många har personliga konton och är vana vid hur man brukar göra där och tänker inte på att anpassa inlägget efter företagets kunder.

-Ett bra sätt att tänka är att du ska lösa andras problem, fokusera på kunden behov. Kanske vilken situation kunden kan befinna sig i när den läser ditt inlägg, eller vad kunden oroar sig för i vardagen. Dela med dig av värdefull kunskap som är så bra att kunden skulle tänka sig att betala för det, uppmanade Anna. Eller fundera på vad som skulle vara det allra jobbigaste vår konkurrent gör i sin marknadsföring just nu? Det är det vi ska göra i våra kanaler.

Gratisverktyg för sökordsoptimering

Att Facebook analyserar allt vi och vår umgängeskrets gör fick vi erfara i en av övningarna. Gå in på facebook.com/ads/preference och du får se hur Facebook samlat alla dina främsta intressen. Utifrån denna information kategoriserar Facebook olika målgrupper som du kan använda i din riktade marknadsföring på Facebook. Ett annat praktiskt tips Anna visade var ett gratisverktyg för sökord; Ubersuggest. Där skriver du in ett sökord kring din produkt för att se när på året det ordet har flest sökningar. Alltså när det kan vara värt att satsa lite extra på marknadsföringen.

Dela med dig av värdefull kunskap som är så bra att kunden skulle tänka sig att betala för det.

Anna Sandahls tips för att skapa bra innehåll.

Några konkreta tips

-När vi skapar ett inlägg ska vi göra det möjligt att tagga varandra i det, fortsatte Anna. Men akta dig för att uppmana följarna till att dela, tagga eller kommentera, det rankas negativt av Facebook och LinkedIn. Slutligen sammanfattade Anna några konkreta tips:

  • Låt varje inlägg ge följaren ett värde.
  • Uppmana alltid till interaktion – vad vill du att följaren ska göra?
  • Ha en jämn publiceringsfrekvens, minst 2 gånger per vecka.
  • Var aktiv i grupper.
  • Använd gärna videoklipp.

Annas tre bästa tips från Fokusträffen.

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

Delägare | IDCs erbjudande

Nystedts om vision och kompetensutveckling

Nystedts Mekaniska är leverantör av svetsade och maskinbearbetade konstruktioner och detaljer. De är specialister på legotillverkning, ofta i korta till medellånga…

14 december, 2022 — Lästid 4 min

IDCs erbjudande | Projekt

Nytt stöd för deltagande i Produktionslyftets utvecklingsprogram

Nu erbjuder Tillväxtverket en subvention på upp till 150 000 kronor för deltagande i Produktionslyftets 18-månaders utvecklingsprogram, för ett begränsat…

24 januari, 2023 — Lästid 2 min

IDCs erbjudande

Liten insats blev till stor hjälp med Industriell Dynamik

Karlsborgs Plåtproduktion AB konstruerar kundspecifika produkter genom förädling av plåt och rör. De sätter stort värde i att integrera miljöhänsyn…

18 januari, 2023 — Lästid 4 min

Delägare | IDCs erbjudande

Produktionsanalys hos AKRON

Akron utvecklar, tillverkar och säljer produkter inom områdena spannmålshantering, biobränslehantering, motorer och fläktlösningar för industri. Huvudkontor och tillverkning ligger i…

20 december, 2022 — Lästid 6 min