Testar montering med kollaborativa robotar
Forskningsprojektets fullständiga namn är ”Balancing Human and Automation Levels for the Manufacturing Workplaces of the Future”. På ASSAR finns en demonstrator uppställd där forskning testas i praktiken.
— Manuwork är ett EU-finansierat forskningsprojekt som är ett samarbete mellan Jernbro i Skövde, Högskolan i Skövde och Volvo Cars och ett gäng andra partners från andra europeiska länder. Här i Skövde har vi byggt upp en demonstrator där vi testar att montera en produkt tillsammans med kollaborativa robotar, säger Andreas Telander, Simulation Engineer på Volvo Cars.
Minskad arbetsyta
En testdag fick 12 operatörer från Volvo Cars montering i Skövde instruktioner av Andreas Telander och Ingemar Karlsson, doktorand vid Högskolan i Skövde. De 12 operatörerna fick fylla i ett formulär om sina förväntningar inför att arbeta med en kollaborativ robot. Efter att de testat att samarbeta med roboten fick de också prova på att arbeta med AR-glasögon som gav information om robotens nästa rörelse. Efter testerna fick operatörerna fylla i sina upplevelser.
– Fördelen med kollaborativa robotar är att man slipper stora skyddsstängsel och stora maskinceller. Dels kan man alltså minska ytan och dels kan man komma närmare produkterna med robotarna – och det blir lättare och attraktivare för människan att arbeta tillsammans med dem, säger Andreas Telander.
Kurs i människa-robotsamarbete
Är du sugen på att lära dig mer om människa-robot samarbete och hur arbetsceller kan utvecklas i virtuella miljöer? Under våren 2020 ger Högskolan i Skövde kursen ”Industriellt människa-robot samarbete genom virtuella verktyg”. Kursen ingår i Högskolans kurser för yrkesverksamma inom industrin och är framtagen utifrån en kartläggning av industrins kompetensbehov. Kartläggningen är gjord inom ramen för Vinnova projektet UDI – Nästa generations drivlinor.