Under tre tillfällen i höst har 12 deltagare från våra delägarföretag träffats i projekt Kickstart Digitalisering. Syftet var att få insikt och inspiration för att kunna ta tillvara på de möjligheter som digitaliseringen innebär.
Kickstart Digitalisering gav deltagarna möjlighet att samla kunskap för att skapa en digitaliseringsplan som var ett av målen med träffarna. Det har även varit en vägledning till att kunna ta nästa steg i digitalisering efter avslutad omgång, där projekt Digiresan kommer som ett naturligt nästa steg.
Inte bara teknik
Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, det kan till exempel vara effektivisering, automatisering, tillgänglighet, förenkling, systematisering, visualisering, organisationsutveckling, optimering och strukturering. Det fick deltagarna reflektera över inför sitt arbete med att ta fram en digitaliseringsstrategi. I början kan det vara bra att ställa sig några frågor;
1. Var börjar vi?
2. Vad ska digitaliseras?
3. Varför ska vi digitalisera?
Ger varandra inspiration
Under sista träffen presenterade alla sina respektive digitaliseringsplaner som var allt från instruktioner för att skapa ”den självgående fabriken” till digitaliserad produktutveckling. Reflektionerna efter de tre träffarna var att det varit ett väldigt bra forum för erfarenhetsutbyte och några har besökt varandras verksamheter för att få ytterligare inspiration.
Det bästa har varit att få höra hur andra gör och utbyta erfarenheter och idéer.
Röst från deltagarna.
Utvecklade eget affärssystem
Under två av de tre träffarna gästföreläste ett par representanter från våra delägarföretag; Pelle Bäckrud, VD på PrismaTibro och Mattias Karlsson, VD på Jonssons Mekaniska. Pelle berättade om deras affärssystem PTM (PrismaTibro Management) som de själva utvecklat för att förenkla den dagliga verksamheten och framförallt i kundkontakten. Prisma stävar efter att deras kunder ska ”lajka” deras företag. Genom PTM kan de ge kunderna snabba konkreta svar om kundordrar och se vem som haft den senast mejlkontakten. Affärssystemet är utvecklat efter Prismas kunders behov och helt enkelt under devisen att ”digitalisering blir vad vi tänker”.
Monitor har varit en ögonöppnare för hur vi jobbar och gör beräkningar. Affärssystemet blir aldrig helt färdigt utan utvecklas i takt med att vi som använder det utvecklar våra behov”
Mattias Karlsson, VD Jonssons Mekaniska
Monitor utvecklas i takt med användarna
Mattias Karlsson, VD på Jonsson Mekaniska berättade om hur de använder affärssystemet Monitor i sin verksamhet. Data från Monitor är bra för uppföljning i realtid och stöd i det dagliga arbetet, underlag för data till efterkalkylering i kundkontakt och ordrar samt underlag för strategiska beslut, förklarade Mattias. Monitor har varit en ögonöppnare för hur vi jobba och gör beräkningar.
– Affärssystemet blir aldrig fullt utvecklat utan utvecklas i takt med att vi som använder det utvecklar våra behov, sa Mattias.
Fortsättning i Digiresan
De digitaliseringsplaner som deltagarna jobbat fram tar de med hem för att jobba vidare med i den egna verksamheten. Möjligheten finns även att få ytterligare stöttning i arbetet via projekt Digiresan som vi på IDC driver. I Digiresan har du som vill utveckla din verksamhet inom digitalisering, eller redan är igång men vill ha stöttning, möjlighet att delta.
Experthjälp ingår
Projektets fokus är att utveckla ett eget case där det ingår bland annat 20 timmars coachning av en expert där till exempel utveckling av affärssystemet Monitor passar väl in. Om du har andra typer av utmaningar i din verksamhet, som kanske din synlighet på sociala medier, din hemsida, behov av en ny robotcell eller kanske bättre kommunikation mellan systemen så är detta perfekta case att jobba med i Digiresan. Det viktigaste för oss är att ditt deltagande känns värdeskapande och att vi genom Digiresan kan ge dig en hjälp på vägen.