Hur varumärke och hållbarhetsarbete hänger ihop

Oktober månads Fokusträff handlade om hur varumärke och hållbarhetsarbete hänger ihop genom strategisk hållbarhetskommunikation. Ingången var ”berätta för kunderna hur du tar ansvar – det kommer att löna sig”.

Föreläsaren Erik Elvingsson Hedén har jobbat med hållbarhetsfrågor under många år och vittnar om att retoriken hos konsumentinriktade företag har skiftat väldigt. Många av de kunder han jobbar som rådgivare för idag förstod inte nyttan med hållbarhetstänk eller strategisk hållbarhetskommunikation över huvud taget för några år sedan.

De 17 globala målen — Agenda 2030

Grunden i allt hållbarhetsarbete ligger i de globala målen, och en hållbar utveckling bygger på tre dimensioner: det sociala, miljön och ekonomin. De Globala målen innefattar alla tre dimensioner.

Under Fokusträffen diskuterades målen dels i sin helhet och dels utifrån i hur hög grad de är uppfyllda. För Sverige och nordiska länder ringas särskilt mål 12 (Hållbar konsumtion och produktion) och mål 13 (Bekämpa klimatförändringarna) tillsammans in som de med lägst måluppfyllnad än så länge.

Hållbarhet påverkar köpbeslut och är ett diskussionsämne i vardagen

Stort ansvar upplevs fortfarande ligga på konsumenten när det kommer till hållbarhetsfrågor. Och konsumenten är även den som har stor förändringsvilja. Dock har vi människor en tendens att ha ett ganska kortsiktigt perspektiv, det är många gånger svårt att avvara saker på grund av att det gör något bättre längre fram. Erik berättar att konsumtionen överlag inte minskar, men att företag kan göra stor skillnad genom att växla över till cirkulära affärsmodeller. Kraven på den typen av åtgärder från konsumenter kommer att öka i takt med medvetandegraden i dessa frågor. Det innebär att företags förmåga att hantera den förändringen genom strategisk hållbarhetskommunikation kommer att spela en betydande roll.

Att kommunicera sitt hållbarhetsarbete attraherar unga generationer

Företag har ofta en mer långsiktig plan än konsumenter. Något som brukar vara riktigt viktigt för företag är deras varumärke i egenskap av arbetsgivare (employer branding). Trendanalyser visar att de unga generationerna ställer allt högre krav på sina arbetsgivare utifrån hållbarhetsfrågor i alla dimensioner; ekologiska, ekonomiska och sociala. Här finns mycket för företag att vinna på att berätta om hur man tar ansvar.

Bildgalleri från eftermiddagen:

Om föreläsaren    

Erik Elvingsson Hedén är grundare av och VD på SB Insight, en insiktsbyrå som arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar, event och rådgivning med fokus på strategisk hållbarhetskommunikation och  varumärke. Dessutom är Erik grundare av varumärkesstudien Sustainable Brand Index och strategisk rådgivare till varumärken inom ett tiotal branscher.


Eventet arrangeras av IDC West Sweden AB. IDC driver projektet Catalyst  spänner över Västsverige och är finansierat av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Skaraborgs Kommunalförbund och Västra Götalandsregionen. Vi har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.

Vill du veta mer?

Hör av dig till Lisa eller Marie om du vill veta mer om Fokusträffen med tema strategisk hållbarhetskommunikation.

Kommunikation och marknadsansvarig

0500-50 25 02

Lisa Stridh

Kommunikation och marknadsansvarig

Jag började jobba på IDC i oktober 2016. Då startade vi en verklig resa när det gäller vår kommunikation. Vi tog fram en ny grafisk profil, en ny hemsida och ett helt nytt sätt att kommunicera. Jag jobbar som kommunikationsansvarig och ledde arbetet, men det var verkligen ett jobb vi gjorde tillsammans – något av det roligaste jag gjort jobbmässigt. Nu jobbar vi med att driva kommunikationen i dessa kanaler och jag jobbar även med att planera event och driva vår Marknadsgrupp.

Jag har alltid drivit utveckling där jag jobbat, som kommunikationsansvarig på företag inom näringslivet. Och att då komma till IDC var en riktig fullträff! Här jobbar vi med utveckling bokstavligt talat varje dag, på alla nivåer och inom alla områden. Vi gör det dessutom tillsammans, vilket är otroligt lärorikt och roligt.

På min personliga bild har jag med en kortlek, den har flera betydelser. Dels var mitt första jobb efter min universitetsexamen på ett företag som jobbade med att producera kortlekar med foton i. Där var jag ensam anställd och hade alla roller och lärde mig massor. Dels tycker jag mycket om att spela kort och även att lyssna på Lars Winnerbäck som inte sällan sjunger om ”Hjärter dam” som jag frontat på bilden.

När jag inte jobbar är det familjen som gäller!

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 02

Industriell utvecklare

0500-50 25 21

Marie Hult

Industriell utvecklare

Sedan augusti 2013 har jag varit anställd som säljresurs här på IDC och främst jobbat med kundkontakt för IDC och Material ConneXion. Men jag har även hand om prospekt, event och seminarier, jag är nog lite allt i allo .

Det är en fantastisk känsla att få vara med och coacha människor och se dem lyfta. Att fånga upp företagens behov och få dem att själva se och ombesörja dem. Det gör det extra roligt att gå till jobbet.

Min lediga tid spenderar jag gärna med familj och vänner. Vi umgås, lagar och äter god mat serverad med ädla drycker. För mig är det även avkoppling att komma ut i skogen och som hundägare har jag en jättebra anledning att göra det ofta.

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 21

Dela via