Hur varumärke och hållbarhetsarbete hänger ihop

Oktober månads Fokusträff handlade om hur varumärke och hållbarhetsarbete hänger ihop genom strategisk hållbarhetskommunikation. Ingången var ”berätta för kunderna hur du tar ansvar – det kommer att löna sig”.

Föreläsaren Erik Elvingsson Hedén har jobbat med hållbarhetsfrågor under många år och vittnar om att retoriken hos konsumentinriktade företag har skiftat väldigt. Många av de kunder han jobbar som rådgivare för idag förstod inte nyttan med hållbarhetstänk eller strategisk hållbarhetskommunikation över huvud taget för några år sedan.

De 17 globala målen — Agenda 2030

Grunden i allt hållbarhetsarbete ligger i de globala målen, och en hållbar utveckling bygger på tre dimensioner: det sociala, miljön och ekonomin. De Globala målen innefattar alla tre dimensioner.

Under Fokusträffen diskuterades målen dels i sin helhet och dels utifrån i hur hög grad de är uppfyllda. För Sverige och nordiska länder ringas särskilt mål 12 (Hållbar konsumtion och produktion) och mål 13 (Bekämpa klimatförändringarna) tillsammans in som de med lägst måluppfyllnad än så länge.

Hållbarhet påverkar köpbeslut och är ett diskussionsämne i vardagen

Stort ansvar upplevs fortfarande ligga på konsumenten när det kommer till hållbarhetsfrågor. Och konsumenten är även den som har stor förändringsvilja. Dock har vi människor en tendens att ha ett ganska kortsiktigt perspektiv, det är många gånger svårt att avvara saker på grund av att det gör något bättre längre fram. Erik berättar att konsumtionen överlag inte minskar, men att företag kan göra stor skillnad genom att växla över till cirkulära affärsmodeller. Kraven på den typen av åtgärder från konsumenter kommer att öka i takt med medvetandegraden i dessa frågor. Det innebär att företags förmåga att hantera den förändringen genom strategisk hållbarhetskommunikation kommer att spela en betydande roll.

Att kommunicera sitt hållbarhetsarbete attraherar unga generationer

Företag har ofta en mer långsiktig plan än konsumenter. Något som brukar vara riktigt viktigt för företag är deras varumärke i egenskap av arbetsgivare (employer branding). Trendanalyser visar att de unga generationerna ställer allt högre krav på sina arbetsgivare utifrån hållbarhetsfrågor i alla dimensioner; ekologiska, ekonomiska och sociala. Här finns mycket för företag att vinna på att berätta om hur man tar ansvar.

Bildgalleri från eftermiddagen:

Om föreläsaren    

Erik Elvingsson Hedén är grundare av och VD på SB Insight, en insiktsbyrå som arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar, event och rådgivning med fokus på strategisk hållbarhetskommunikation och  varumärke. Dessutom är Erik grundare av varumärkesstudien Sustainable Brand Index och strategisk rådgivare till varumärken inom ett tiotal branscher.

 


IDC och projektet Catalyst

För smart och hållbar produktion. Fokusträffen arrangerades av Catalyst, projektet som ska ge ökat ansvarstagande för framtiden genom omställning till nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi och mer hållbara produkter inom industrin. Projektet ska också höja industrins attraktivitet som arbetsplats, genom ökat fokus på villkoren för de kvinnor och män som genomför industrins processer. Det sker genom fokus på områdena Hållbar produktion och Kunskapslyft industri.

Projektet Catalyst finansieras av Europeiska Regionala UtvecklingsfondenVästra Götalandsregionen och Skaraborgs Kommunalförbund. IDC har i uppdrag att långsiktigt stärka konkurrenskraften och lönsamheten för Skaraborgs tillverkande industriföretag. För en hållbar framtida industri.

Läs mer om projektet Catalyst här

Vill du veta mer?

Hör av dig till Lisa eller Marie om du vill veta mer om Fokusträffen med tema strategisk hållbarhetskommunikation.

Kommunikatör

0500-50 25 05

Lisa Stridh

Kommunikatör

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 05

Industriutvecklare tillverkning | Energiomställning, Kompetens & Digitalisering

0500-50 25 21

Marie Hult

Industriutvecklare tillverkning | Energiomställning, Kompetens & Digitalisering

Kontaktuppgifter

  • 0500-50 25 21

Dela via

Fler nyheter som du kanske gillar

IDCs erbjudande

Nytt erbjudande inom social hållbarhet

Vi på IDC har i många år samverkat med EDCS – Equality Development Center West Sweden i frågor rörande social hållbarhet…

16 januari, 2024 — Lästid 1 min

Information | Projekt

Produktpass som möjliggörare för cirkulära möbelflöden

Projektet har nyfiket undersökt hur digitala produktpass kan bidra till att skapa en ökad miljömässig hållbarhet för möbler. Regelverket kring…

19 juni, 2024 — Lästid 4 min

Delägare | Projekt

‌Hairpinutrustning en viktig del i ASSAR Labs

”Vidareutveckling av produktionstekniskt labb för elektriska drivlinor” var projektet som under åren 2020-2023 vidareutvecklade ASSAR Labs i innovationsarenan ASSAR Industrial…

5 juni, 2024 — Lästid 4 min

Delägare | Projekt

VSMV förenklar och förbättrar

Peter Andreasson och Anna Wessman Karlsson är ägare/vd och kvalitetsansvarig, på Vänersborgs Svets och Mekaniska Verkstad AB. De har sedan hösten 2023…

3 juni, 2024 — Lästid 7 min