Cirkulära strategier — vart börjar det?
När jag jobbar med företag för att få igång dem med att tänka på nya affärsmodeller och cirkulära strategier, får jag ofta frågan — hur gör vi egentligen för att få nya kunder eller ta fram nya produkter/tjänster och möta nya kundkrav som finns på marknaden.
Ett sätt att börja kan vara att ta en vardaglig produkt och reflektera över dess funktion och de emotionella krav som den uppfyller för användaren. Försök sen att hitta nya innovativa lösningar som fortfarande uppfyller kundens krav men som är bättre för mänskligheten och planeten i framtiden. På så vis blir idén mer cirkulär.
Applicera sedan idén på din egen produkt/tjänst eller affärsmodell och du kommer se nya spännande lösningar. I bästa fall kommer dessutom kanske lösningen fylla nya behov på marknaden som ingen tänkt på tidigare!
Få stöd för utveckling av en cirkulär affärsmodell
Det kan kännas ovant att ta sig an sina problem på det här sättet. Därför vill jag tipsa om EU-projektet C-voucher, som med stödet ”Adopters program” ger finansiellt stöd på upp till 15 000 EUR utan krav på medfinansiering och stöd av en tjänstedesigner under 3 månader. Det är en ypperlig möjlighet att tillsammans med en tjänstedesigner genomföra workshops och ta fram en genomförandeplan för att gå mot en mer cirkulär affärsmodell. Eller utveckla sin befintliga cirkulära affärsmodell, det går fint det med.
Stödet är för små och medelstora företag med upp till 250 anställda, alltså perfekt för dig i något av våra delägarföretag. Det du behöver ha är bara en idé om att gå mot en cirkulär affärsmodell. Och tid och resurser att avsätta för själva utvecklingsarbetet.
Läs mer om C-voucher och Adopters program här
Lär dig mer om C-Voucher genom filmerna nedan.
Inspireras av företaget ImseVimse AB som nyligen påbörjat sin resa mot en cirkulär affärsmodell med stöd från projektet C-voucher.