Under temat trendspaning och hur vi gör framtidens industri tillsammans höll Göran Adlén en dryg timmes inspirerande lunchföreläsning på Gothia Science Park i Skövde.
Göran inledde med att reflektera över varumärken och vem som äger varumärken idag. Att tänka klassisk marknadsföring och B2B fungerar inte längre eftersom det är vi själva och företagets medarbetare som äger varumärket. Det är medarbetarna som är ambassadörer och själva sprider allt det företaget står för.
Miljövänlig kundservice
Idag gäller det att personifiera budskapet och se människan. Människor vill handla av människor och det är de små sakerna som är viktiga, och att ge det där lilla extra, fortsatte Göran. Och vi ska göra det på ett miljövänligt sätt, inom rätt tid och vi ska visa att vi inte bara tänker på oss själva.
Innovativ effektivisering
Göran pratade även om trender och mottrender. I takt med att allt digitaliseras söker vi oss allt mer, som motreaktion, till det rent handgjorda och till det gamla analoga sättet att arbeta. Han pratade om den ”digiloga” trenden, en mix av det digitaliserade och analoga som tillsammans blir en innovativ effektivisering.
Våga tänka i nya banor och släpp loss kreativiteten
Generation Z
Våra blivande kunder och medarbetare, födda från mitten av 90-talet och framåt, kallade han generation Z. De har vuxit upp mitt i digitaliseringen och ser inte behovet att arbeta 8-17, eftersom möjligheten finns att vara uppkopplad dygnet runt och arbeta när det passar. De vill handla i fysiska butiker, eftersom det går mycket snabbare än att beställa på nätet. De vill vara med och själva skapa innehåll tillsammans med varumärket och tycker att reklamfilmer längre än tio sekunder är tröttsamt.
Fokus
Göran avslutade med att vi behöver skapa mer mental oreda för att kunna bli kreativa. Vi behöver bli uttråkade och strunta i det här med att sätta upp mål och strategier och försöka att inte hantera flera projekt samtidigt. Hjärnan klarar helt enkelt inte att lösa flera uppgifter parallellt. Istället kan vi följa den trend som nu råder och går under namnet ”focus is the new IQ”. Förmågan att kunna koppla bort allt annat runt omkring som tar uppmärksamhet och fokusera till 100 % på det som viktigt.
Tillsammans, ödmjukhet och beröm
Till sist uppmanades vi att göra mer tillsammans, visa ödmjukhet och ge varandra beröm. Ta vara på tiden, inte jaga runt så mycket och ge varandra uppmärksamhet.
2018 kommer vi att gå mot mer äkthet, det är människan som ska synas och vi ska uppskatta det vi har närmast runt omkring oss.