Göran Adlén föreläste om trender och framtidens industri

Under temat trendspaning och hur vi gör framtidens industri tillsammans höll Göran Adlén en dryg timmes inspirerande lunchföreläsning på Gothia Science Park i Skövde.

Göran inledde med att reflektera över varumärken och vem som äger varumärken idag. Att tänka klassisk marknadsföring och B2B fungerar inte längre eftersom det är vi själva och företagets medarbetare som äger varumärket. Det är medarbetarna som är ambassadörer och själva sprider allt det företaget står för.

Ett 50 tal deltagare kom för att lyssna till Göran Adléns föreläsning om trender i framtiden

Miljövänlig kundservice

Idag gäller det att personifiera budskapet och se människan. Människor vill handla av människor och det är de små sakerna som är viktiga, och att ge det där lilla extra, fortsatte Göran. Och vi ska göra det på ett miljövänligt sätt, inom rätt tid och vi ska visa att vi inte bara tänker på oss själva.

Innovativ effektivisering

Göran pratade även om trender och mottrender. I takt med att allt digitaliseras söker vi oss allt mer, som motreaktion, till det rent handgjorda och till det gamla analoga sättet att arbeta. Han pratade om den ”digiloga” trenden, en mix av det digitaliserade och analoga som tillsammans blir en innovativ effektivisering.

Våga tänka i nya banor och släpp loss kreativiteten

Göran Adlén seminarium IDC (5)

Generation Z

Våra blivande kunder och medarbetare, födda från mitten av 90-talet och framåt, kallade han generation Z. De har vuxit upp mitt i digitaliseringen och ser inte behovet att arbeta 8-17, eftersom möjligheten finns att vara uppkopplad dygnet runt och arbeta när det passar. De vill handla i fysiska butiker, eftersom det går mycket snabbare än att beställa på nätet. De vill vara med och själva skapa innehåll tillsammans med varumärket och tycker att reklamfilmer längre än tio sekunder är tröttsamt.

Fokus

Göran avslutade med att vi behöver skapa mer mental oreda för att kunna bli kreativa. Vi behöver bli uttråkade och strunta i det här med att sätta upp mål och strategier och försöka att inte hantera flera projekt samtidigt. Hjärnan klarar helt enkelt inte att lösa flera uppgifter parallellt. Istället kan vi följa den trend som nu råder och går under namnet ”focus is the new IQ”. Förmågan att kunna koppla bort allt annat runt omkring som tar uppmärksamhet och fokusera till 100 % på det som viktigt.

Tillsammans, ödmjukhet och beröm

Till sist uppmanades vi att göra mer tillsammans, visa ödmjukhet och ge varandra beröm. Ta vara på tiden, inte jaga runt så mycket och ge varandra uppmärksamhet.

2018 kommer vi att gå mot mer äkthet, det är människan som ska synas och vi ska uppskatta det vi har närmast runt omkring oss.

           

 

SparaSpara

SparaSpara

Dela Via

Fler nyheter som du kanske gillar
Temadag: Hur fungerar nya ISO 9001:2015? temadag ISO (4)

Hänt på IDC | IDCs erbjudande

Temadag: Hur fungerar nya ISO 9001:2015?

Under ett par timmar berättade Jonatan Olausson från RISE om hur en certifiering går till samt vad som är nytt…

14 december, 2017

Finansiering för industriföretag – Johans bästa tips finansiering (39)

IDCs erbjudande | Tips från IDC

Finansiering för industriföretag – Johans bästa tips

Att ett delägarskap i IDC innebär förmånen att få stöttning, information och coachning i finansieringssammanhang, det känner de flesta säkert…

28 november, 2017

Vill du ha våra nyhetsbrev? Eller följa oss på LinkedIn? grafisk profil

IDCs erbjudande | Information

Vill du ha våra nyhetsbrev? Eller följa oss på LinkedIn?

Vi skickar varje månad ut nyhetsbrev fyllda med de senaste nyheterna, eventen och tipsen från oss på IDC. Registrera dig…

31 oktober, 2017

Välkomna till IDC Elin och Anna elin overgaard och anna german

Medarbetare | Nyhet

Välkomna till IDC Elin och Anna

Inte bara en utan två medarbetare hälsar vi i december välkomna till IDC! Anna som under hösten gjort sin LIA-praktik…

14 december, 2017